Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

onsdag 18 mars 2009

Arvegods

Jag har fått ärva en gammal Husqvarna symaskin efter min mormor.
Såna här är väl egentligen ganska så vanligt förekommande på loppisar och annat nuförtiden, men denna känns lite speciell i och med att det är arvegods. Även innehållet i lådorna finns kvar, vilket är roligt. Det var ju inget som fick förfaras förr i tiden och innan min mormor slängde uttjänta kläder så sprättades knapparna bort och sparades för framtida bruk. Har därför en hel hop med gamla fina burkar fyllda med knappar.
I sanningens namn så är jag givetvis mer noga med burkarna än knapparna, men knapparna får finnas kvar då jag tycker att det är en härlig påminnelse om hur man förr tog vara på det lilla och försökte att återbruka när det fanns möjlighet.
Kanske nåt vi skulle ta mer fasta på idag?
I lådorna finns även originalkartongen kvar med alla tillbehör till symaskinen.
Det är härligt med gamla prylar. Mitt sybord vet jag ju lite historien bakom. Men jag kan även fascineras av gamla saker som man köper och den historik som de ruvar på..., det kan man ju bara fantisera om!

2 kommentarer:

  1. Kul med de gamla askarna också.

    Ljusstaken som står brevid är ju bara såå snygg!

    /makiato

    SvaraRadera
  2. Vilka fina askar! Och ljusstaken bredvid symaskinen - 1970-tal?

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!