Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 3 maj 2009

En massa knappar


Gitte gav mig en kommentar angående mitt syskrin Trådi och alla knappar som jag fick med på köpet när jag köpte det. Ärligt talat har jag inte kommit mig för att hitta på något med dessa. Har ju dessutom en hoper gamla plåtburkar i min mormors sysmaskinsbord -även dessa fyllda med knappar....
Men en knappsamlare? Jag? Naaeee!!
Gitte skrev om hur man känner igen gamla pärlemorknappar och visst katten hade jag en hel drös av dem när jag tittade lite närmare på dem.... Har vänt på två stycken på bilden för att visa hur de kan se ut på baksidan....
Min fascination kring dessa knappar ligger dock mest i det faktum att man förr faktiskt tog sig tid att sprätta bort och spara på dem -något som man ALDRIG skulle få för sig idag!

3 kommentarer:

  1. Åh, så tjusigt! Mitt hjärta tar ett extra skutt. Leta nu upp alla Glasknappar du har, som även de är av äldre dato, en del är av riktigt riktigt gammal härkomst! Vill se även sådana knappar, anar att du har det i gömmorna. Plast är kul de med, men pärlemor, glas och ben är ett kapitel för sig! =)!

    Jag måste lite rodnande bekänna att jag köpte upp ett restlager från en gammal syfabrik en gång, med knappar från slutet på artonhundratalet och fram till sextiotalet och det är som att se decennierna fladdra förbi när jag sorterar runt. Knappar är betydligt mer spännande än man kan tänka sig, och det finns ex knappmuseum och samlarmässor och liknande. Shabby Chic-trenden och scrap har inte minskat intresset för dessa gamla bortglömda klenoder heller.

    SvaraRadera
  2. Åhå här sprättas det knappar......än.... är en sån som sparar på allt... o vackra knappar är alltid bra att ha...:) dina var alldeles underbara o jag blir jätteavis...:) ser ut att bli sol idag med så det blir till att tillbringa dagen i rabatterna med rava i väre..... Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Jodå jag sprättar också knappar även dragkedjor och roliga märken.....B-M

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!