Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 25 juli 2009

Gåvor och fynd

Igår kväll fick vi besök av Brittmarie och Claus. Brittmarie hade med sig en så fin pelargon till mig. Detta efter det att jag suktat efter hennes fina pelargoner som hon har i köksfönstret.
Brittmarie är en vänlig själ och en enormt generös vän.... Jag har suktat förr hemma hos henne... Hittade dessa fantastiskt fina krukor med tillhörande fat i hennes jordkällare...."Tycker du om dom? Du kan ta dom!!!"
"VA??? Men ska du inte.... TACK!!!!!!!"
Jag protesterade inte alltför ivrigt är jag rädd.
Visst är dom underbara? Två stora och tre små... Hittar ingen märkning på dem, men har kollat hos Upsala-Ekeby och hittat en gul kruka där som är VÄLDIGT lik mina.....
Idag hade vi siktet inställt på bagageluckeloppis i Vänersborg. Hade packat lite pryttlar och jox i husvagnen och tanken var att vi skulle sälja detta. Men, men..., saker blir sällan som man tänker sig. När vi vaknade i morse var mannen i mitt liv MAGSJUK.... Och stå och sälja på nån loppis kändes verkligen inte aktuellt. Hårdhjärtad som jag är lämnade jag maken hemma med barnen och for iväg en sväng för mig själv....
Loppis är TERAPI och jag behövde lite sånt kände jag....., speciellt efter denna veckas "regn-kaos-semester-försök" Klicka HÄR för att bese DET spektaklet! Men visst blev det lite fynd.....
Jag hittade detta fina grytunderlägg/skärbräda(?) Rörstrands Carmen. Jag har sedan tidigare de två äggkoppar som finns med på bilden. En tjuga för underlägget som var i mycket fint skick!
Denna vackra gamla plåtburk blev min för 40:- Jag går i perioder vad gäller mitt "loppande". Just nu är det MYCKET plåtburkar......Dagens fynd samsades fint med burken som jag hittade förra helgen.....
Dagens märkligaste fynd måste jag också få visa upp.... Ovanligt för att vara mig... (Men jag gav det å andra sidan till min jaktintresserade man....)
Kom över den här samlingen minnestallrikar av Harald Wiberg från Rörstrand.

Maffiga motiv tycker jag. Fick ge 250:- för samtliga!

7 kommentarer:

  1. Ännu en dag med lyckad loppisturné, grattis!!

    SvaraRadera
  2. Fina fynd! Bra pris för burken, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. vilka fina fynd.. krukorna var underbara..
    inte tala om burkarna ;)

    SvaraRadera
  4. Vilka UNDERBARA röda krukor!!!!!!!!!!
    Jag skulle inte heller ha protesterat särkilt ivrigt...hm...
    Ja, loppis kan verkligen vara som terapi för själen! Och billigare ockås..ibland i allafall...fniss..
    Ha det bra!!!

    SvaraRadera
  5. Finns du i faggorna av vänersborg? Har min svärfar i väne ryr, är det inte för långt till dig kanske vi kan tjenixa nästa gång vi åker upp?

    SvaraRadera
  6. Grattis till de fina krukorna!!

    Jag har kollat runt lite och är ganska så säker på att dina krukor är Steninge-krukor. Har en vit kruka i samma mönster, som har stämpel undertill. Är stämplad med ett "S" i en triangelliknande ram. Enligt de böcker jag kollat i så är detta väldigt snarlikt Steninges stämpel, även om "Steninge" ofta är utskrivet i dessa stämplar. Men är i allafall en kvalificerad gissning. Ekeby är krukorna dock med säkerhet inte.

    Kul med så många och fina krukor!! Dessutom inklusive faten!!

    SvaraRadera
  7. Burken för 40 kronor har jag också. Fast jag fick min av supermamman alldeles gratis. Jag tycker den är så snygg! Som en gammal tapet. Krukorna är supersrnygga!!!!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!