Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 13 juli 2009

Ugnsfat högt och lågt!

Jag gillar porslin och har samlat på mig en hel del udda ugnsformar.
Tycker det är lite kul att servera maten från olika uppläggningsfat med olika snygga dekorer....

På raden längst fram till vänster finns Rörstrands Viktoria, i mitten Sylvia och den till höger är gjord i Luxemburg enl bottenstämpeln...

I mellanraden är det en Rörstrands Forma (har även en mindre ugnsform av denna), sedan Gustavsberg Fasad (tror jag det står....), Rörstrands Fresta (min favorit!!!!) och längst till höger ett ugnsfat från Egersund....

En liten närbild på mitt favvo-fat.... Snyggt tycker jag.....Sen vänder vi på bilden.....

Längst ner till vänster syns ett Rörstrands Wasa, i mitten Orion från Upsala Ekeby. Längst till höger Ridaranka, även detta från UE.

Orion var mitt senaste inköp. Gav en tjuga för det på en liten loppis i Vänersborg. En liiiiten glasyrprick finns det men i stort sett i fint skick!

Vilken är din favorit?

10 kommentarer:

  1. Vilken fin Viktoria! Har själv en Wasa, fast rund och med dekoren utanpå.

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga Wasa,för det är nostalgi för mig, min älskade mormor hade den servisen!!

    :)

    Kram,

    SvaraRadera
  3. vad fina :) svårt det där jag skulle gärna ha hela samlingen :) jätte vackra alla!!

    SvaraRadera
  4. Gud vilka klenoder!!! SÅ vackra!!!!
    Man blir alldeles till sej när man råkar ramla över såna där fynd...

    SvaraRadera
  5. Å så fina mmmm måste jag välja blir det Viktoria och gustavsbergs Fasad ,hm gillar nog den blå bäst.fast .. fina allihop.kul att samla dem på en bild sådär.å nu såg jag ridaranka den va ju fin! ha ha
    he en fortsatt go vecka kram Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Kul att få se en samling! Jag tycker Gustavsbersg Fasad är finast, både mönstret och modellen.

    SvaraRadera
  7. ÅÅåå, tyckte alla var så fiiina!!! ridaranka var ju väldigt go!!! vilka fynd du lyckats göra...alltid lika kul att se såna här samlingar!!! Tack för din tokgoa kommentar hos mig...och vettu..det finns sååå mycket inspiration att få på flickr..så brukar du inte kika där så gööör det...det sätter igång en massa tok i huvudet på en, hihi...
    Trött som en gnu ikväll...tror ag ska gå och leta deckare på tv jag..

    Kramsi Lycke

    SvaraRadera
  8. Åh så fina fat! Fresta-fatet gillade jag nog bäst!
    Trevlig och intressant blogg du har! Måste kika vidare i den :)

    SvaraRadera
  9. Oj vad många fina fat! Egersund blev min favvo

    SvaraRadera
  10. Måste säga Forma, då jag har dem själv. Stilren och så otroligt praktiskt då dess form är perfekt till nästan allt!!!!

    Inte många ugnsformar från den tiden med tillräckligt höga kanter.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!