Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

fredag 4 september 2009

En UE-kopp och lite annat smått och gott!

Jag har börjat jobba igen efter en lång tids arbetsuppehåll. Bredvid jobbparkeringen ligger ett kanonbra loppis.... Hu..., ruskigt lätt att, som av en händelse "råka" slinka in där innan man tar bilen hemåt. Har gjort en del småfynd i veckan. Denna UE-kopp med fat heter Blå Blomma... Snygg va? Mitt första intryck av den var att örat var limmat, men efter rengöring med tandborste(!) så visade det sig att det förmodligen bara var avlagringar av alltför järnhaltigt vatten. AU-modellen, herr Movarp, kan det stämma? (Hittade en Röd Blomma i din samling!!)
Här har den hamnat bredvid en cool liten burk som jag hittade. Tre kronor för burken var väl helt okej.......?
Denna kruka fann jag häromdagen. Halva priset på alla krukor =2:50kr! Superfin och märkt med siffrorna 268/72 i botten. Jag tänkte att det kanske kunde vara en UE-kruka men vet inte riktigt.... Om det inte är märkt klart och tydligt "Upsala-Ekeby" i botten så är jag helt novis! Snygg var den och nöjd blev jag med den iallafall.....
Annars så vandrar jag runt i tapetdrömmerier här hemma. Har beställt tapeter från Gitte. Hon var snäll nog och skickade en provbit av den ena häromdagen. Jag vill så gärna ha en tapet som matchar vår fina 50-tals sittmöbel.
Kolla Gitte! Klockren är den vad gäller matchningen!*förväntansfull*

10 kommentarer:

  1. Jaa! Det är en AU-kopp och det är samma som jag har, men med blå dekor! Är den hel och fin utan krackelering och sånt? I så fall skulle jag kunna tänka mig att byta eller köpa den ifall du kan tänka dig det? Jag har mycket fint att byta med...även i samma modell..hehehe..är det tekopp ellr kaffekopp? (tekopp fat = 15 cm ca)

    SvaraRadera
  2. Jag misstänkte att det kunde vara nåt för dig!;-)
    Det är en kaffekopp! Glasyren känns lite matt och rugglig längst upp på örat. Inga krackeleringar... Pytteliten glasyrskada, brunfärgad, ca 3mm vid kanten på koppen.... Flera små glasyrskador på fatet... Helhetsintrycket är fräscht och fint ändå tycker jag. Koppen är finare än fatet....
    Vet du vad? Jag skickar med den i ditt paket. Kolla på den och fundera över vad du vill skicka mig istället.... And then.... Surprise me!!!
    Fånig som jag är tycker jag att det är kul att bli överraskad!:D:D:D

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad roligt att du har börjat jobba igen och jag hoppas det går bra för dej. Och så har du nära till loppis och kan hitta fina fynd som nu t.ex.
    Ha en mysig helg.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  4. Men hur tusan kunde jag ha det på känn? (färgmatchningen). Har de kommit? (de borde vara framme?).

    SvaraRadera
  5. Kollade på nätet, den var baske mig felsorterad. Vad snopet! "ICA Supermarket Kronan, Felsorterat. Försändelsen försenas". Man åh. Fast det är ändå lite skönt att de noterar även felsorteringar!

    SvaraRadera
  6. Birgitta; Tack! Ja fast det blir nästan ett måste att gå in och kika..... Livsfarligt...:D
    Gitte; Jag hade inte räknat med den till helgen... "Den som väntar på nåt gott....."
    Henrik: Visst är den?!

    SvaraRadera
  7. koppen var bara sååå fin :)

    SvaraRadera
  8. Jag har en hel del UEgrejer. Synd bara att det blivit rätt dyrt numer.

    SvaraRadera
  9. Hallå syster! Den lilla burken med rött lock, = mormor. Hon hade en likadan fast större som kaffe burk. Barndom!! Kram L

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!