Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

fredag 18 september 2009

Onödiga porslinsinköp

Jag behöver verkligen inte mer tallrikar.
Men när jag igår snubblade över ett gäng fat som jag inte har och som dessutom bara kostade 2kr/st så gick det inte att motstå! Det första fatet heter Dill och är från Upsala-Ekeby.

Det andra var omärkt.... Men de är precis likadana i formen så jag tror att även detta kan vara en UE-tallrik.


En lite närmare titt på dekorerna. Visst är de läckra?

Dessa tre assietterna med sin jättefina dekor är omärkta, men jag vet att jag har stött på dem förut. Minns bara inte vad dom heter! Hjälp! Någon?

En tia gick hela kalaset på.... Kanonfynd tycker jag!!!!=0D

14 kommentarer:

  1. Haha...tror du vi behöver mer tallrikar då...? Nej, det är inte behovet utan lusten och nyfikenheten som styr...

    Jag har nog aldrig sett tallriken bredvid Dill, men om modellen är axakt lika (+- lite skillnader i tillverkningen) så är det säkert Gefle det med!

    Assietterna är "Dorothy" av Helmer Ringström för Gefle!

    Obs! Allt porslin som du hittar med UE-stämpel är antingen tillverkat vid Gefle-fabriken, eller vid Karlskrona-fabriken. I Upsala, vid Ekeby-fabriken tillverkades enbart lergods och stengods.

    Alla tre fabrikerna tillhörde samma koncern, Upsala-Ekeby-företagen, Gefle från 1936 och Karlskrona lite senare.

    SvaraRadera
  2. De där sista hade vi hemma i mitt föräldrahem. I love them men vet inte vad de heter. Dill var verkligen fina med en dillkrona och allt! Ser att min blogg visar 4 dagar sen...suck...funkar ju inte alls. Den visar när själva sköna hem uppdaterade sin sida sist...

    SvaraRadera
  3. Inte ett dugg onödiga köp! :)
    Bara trevligt att samla på sig en massa olika tallrikar.

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd! Dorothy är så fin! Skulle gärna vilja ha dem! Den finns i gul/grönt också...

    SvaraRadera
  5. http://www.tradera.com/Tva-assietter-frukosttallrikar-Dorothy-50-tal--auktion_97212104

    Här finns en bild på grön/gula Dorothy :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina fynd! Gillar verkligen de understa tallrikarna, stod faktiskt och kikade på likadana på Röda Korset idag, men de var inte alls lika billiga som dina! =)

    SvaraRadera
  7. vilka fina fynd, gillar verkligen tallriken med Dill motivet.

    SvaraRadera
  8. Underbart! Snart MÅSTE vi flytta så jag får plats med allt jag vill ha :)Kram Glitterblomma

    SvaraRadera
  9. Dorothy fanns i mitt föräldrahem.
    Pannkakor med jordgubbssylt, köttfärslimpa,
    pyttipanna, fiskbullar.
    Nu blev jag hungrig...
    Dill var en favorit.

    SvaraRadera
  10. Ja det var ju verkligen inte onödiga porslinsköp iallafall! jättefina!

    SvaraRadera
  11. jätte fina fynd förstår att du inte höll tillbaka.. vackert porslin är mycket kärlek det!

    SvaraRadera
  12. Vilka superfynd! Speciellt Dill är jättefin tycker jag.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!