Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 26 oktober 2009

En NY loppis!!!!!

Men herrejisses.... Vad pysslar människan med framför datorn????? Haha.... Fördelen med en seeeeg uppkoppling och en dator från ura-tiden är att man hinner virka en hel del medan de olika sidorna laddas upp....... Har ju liiiite svårt att fixa det här med ineffektiv tid!
Helt oförhappandes ramlade jag över en (för mig) NY loppis/antikaffär igår. På vägen mellan Färgelanda och Stigen här i Dalsland för er som är härifrån trakterna.....
En backe upp på en gårdsplan och en dörr in i ett gammalt eternithus ledde rätt in i 50-talshimlen!!!!
Libby.... Jag lovar.... Du hade varit lyrisk!!!!!!
En massa stringprylar... Bla en jättefräck hörnhylla i string, två blombord ett med vit och ett med svart string.
Killen som hade loppiset hade nångång för länge sedan köpt upp delar ur ett gammalt lager med teak/stringprylar från någon nedlagd fabrik i Säffle...... Otaliga "korgtermosar" (heter det så?), vackra plåtburkar, askfat, pipor, ljusstakar, kitschiga prydnadsföremål, lite tyger..... Puhhhhh..... På övervåningen fanns det såväl kläder som en gammal torkhuv (en sån där för håret), gamla kameror, porslin, plast och ett helt litet rum med gamla tidsskrifter......
Jisses...... Jag nästan hyperventilerade. Hade med mig två seeeeega tonårsmögel som verkligen tyckte att morsan var nördig, men det slutade med att även dom gick och botaniserade i allt fint! Vad inköptes då? Jo..., årets första julklapp till min kära tomtetokiga loppisvän(som INTE läser bloggar tack och lov)
Papptomtar..... Vad ska man gissa på för årtionde? Vet inte...
Men helt klart fräcka! 50kr fick jag lov att hosta upp......
Annars har jag smygstartat lite med julpiffningen.... Näääää...., skojade bara.....
Dessa gardiner satt dock uppe i burspråket förra julen. Jag älskar mönstret. Och så passar de bra till mina kuddar som jag sytt om av en gammal gardin. Ser ni fransen fram på de rödvita kuddarna? Det är den som satt underst på gardinen. Jag vek helt sonika gardinen och styckade upp den i lämpliga kuddfodralsbitar. Sedan sydde jag ihop kanterna och lät fransen dölja öppningen där jag stoppade in innerkudden.....
Huj, vilken rörig beskrivning. Hoppas ni förstår....

14 kommentarer:

  1. Hur låg priserna i allmänhet, jag har ju liten pejl på blomborden t.ex. kommer du ihåg vad dom skulle ha? Fanns det hyllor och sånt med, förutom hörnhyllan?

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen som rena himmelriket, det där. Jag misstänker att det inte var sista gången du var där.

    SvaraRadera
  3. Herr Movarp; Jag kollade på Tradera och du kan hitta lite av hans grejor här:
    http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1665053&listtype=0
    Såg inget pris på blombordet men jag funderar på att ta mig dit snart igen. Ska kolla då. Svart el vitt?
    .....och JA! Det blir flera vändor!:-D

    SvaraRadera
  4. Jag tror tomtarna är 50-tal.
    När är loppisen öppen?
    Finns det plats på gården så man kan vända med kärra?

    SvaraRadera
  5. Haha.... Den är öppen när bilen står där... Men nästan alltid på helger... Jag fick tfn numret så att man kan ringa innan man planerar ett besök... Kärra? Snackar vi bilkärra så funkar det...... :-D

    SvaraRadera
  6. GUUUUD va SÖÖÖÖTA tomtar hade dom flera tomtar


    KRAM KRAM

    SvaraRadera
  7. Ååå, där hade jag velat vara med.. Låter så spännande! Va kul när man hittar nåt nytt ställe sådär.. Till inoljning av besticken tänkte jag köpa nåt som heter Fulgetin.

    http://precisensan.se/Diverse/Fulgentin%20ett%20supermedel!.html

    eller om jag hittar nåt bra i handeln..

    SvaraRadera
  8. Åh herregud, för första gången i mitt liv känner jag en svår längtan att besöka Dalsland! Eller... kanske andra... för visst är det där Hem till Byn är inspelad? Snälla, åk dit igen och FOTOGRAFERA!

    SvaraRadera
  9. Vilken loppis rena himmelriket =))
    Tomtarna är nog 50-tal...
    Vilka läckra kuddar du sytt =)
    Ha en bra dag!
    Kram =)

    SvaraRadera
  10. Åhh låter som rena himmelriket! Där hade jag nog haft svårt att hålla "köpdjävulen" i shack =) hihi..
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  11. Gud vad roligt! Dit vill jag också åka! Håller med om att gardinerna och kuddarna var jättefina! förstod mönsterbeskrivningen perfekt ;o)

    SvaraRadera
  12. Vilka fina tomtar. Rolig blogg. Brittmari

    SvaraRadera
  13. Hihi, vad söt du är...! Brukar också bli galen av ineffektiv tid, men har inte lärt mig virka än - men svärmor kommer i helgen o då ska hon få lära mig...!!! Vilket kanonloppis det verkar vara - voj voj, vill dit direkt, men det går ju icke...meeep!!!

    Morgonkramar Lycke

    SvaraRadera
  14. Ahhh, sickna fina kravlenissar du har hittat! Spontant gissar jag tidigare 60-tal.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!