Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 10 oktober 2009

PORSLIN i kubik!

Återigen en härlig lördag i Loppans Tecken!!!!
Fyra loppisar i Brålanda, en loppis i Uddevalla och en i Frändefors har avverkats.
Jag hade spetsat in mig på en ljuvlig, turkos liten mini-karott/sockerskål/godisskål som stod i skyltfönstret på Smyrnaloppisen i Brålanda.
Jag och väninnan Karin var lite sena så jag var övertygad om att denna lilla goding glidit mig ur händerna....
Blev jätteglad över att den fanns kvar. Har aldrig sett en liknande. Små, små krackeleringar på locket tyder på att den har ett par år på nacken. I botten är den stämplad med 1278 och en rund ring med en "krumelur" i mitten. Någon som har en susning om var den härstammar ifrån??!
Nästa "skylt-fönster-fynd" på samma loppis var detta enormt läckra uppläggningsfat. Stod och vägde fram och åter och var lite osäker på om det skulle få komma med hem. Jag har ju MÄNGDER av ugnsfat. Men jag bestämde mig för att jag skulle ångra mig om jag inte köpte det.
Primus från Upsala-Ekeby. Söt som en karamell!
Nästa lilla fat (litet fat -stor assiett?) hittade jag i Frändefors. Även detta Upsala-Ekeby, Rondo heter dekoren.
Nästa tre porslinsfynd kommer från Pingstkyrkans stoooora loppis i Uddevalla. Två djupa tallrikar, Dorothy -Upsala-Ekeby. Denna dekor är en favorit här känner jag. Nu har jag två djupa och tre assietter med Dorothy. Skulle nog kunna tänka mig att samla mer seriöst på detta porslinet.
Tallriken under heter Hellas från Gefle. I nyskick..., vilket är sällan man stöter på tycker jag! Härlig dekor även här!
Lite andra fynd blev det också kan jag ju erkänna. Men mer om detta framöver.....
Loppisen i Uddevalla var "ny" för Karin och mig!
Fantastisk ordning på prylarna......
Någorlunda priser...
Mycket fina möbler.
Hittade bland annat en fantastiskt fin matgrupp i teak. Bord och fyra klädda stolar för 450kr! Ujuj... Om jag inte starkt misstänkt att mannen min skulle få ett psykbryt om jag kommer hem med mer möbler så hade jag köpt det på direkten!!!!!! Jag MÅSTE skaffa en ny mobil med bra kamera så att jag kan dokumentera allt jag INTE köpte! Kan inte riktigt med att fiska upp kameran på loppisarna!
Vill så här i sista minuten passa på att flagga för min lilla UTLOTTNING!!! Jag avslutar den imorgon kväll så har du inte varit inne och kommenterat så passa på nu så att du är med i dragningen!!!!!
Ha en fortsatt goooo helg!!!!

12 kommentarer:

  1. Oj va mycket fint du har fyndat! Förstår att du är nöjd =)
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Dorothy-tallrikarna är ruskigt fina! :)

    SvaraRadera
  3. Det verkar ha varit en trevlig runda kan man konstatera, möbelfyndet som du lämnade hade man velat se!

    När det gäller Dorothy kanske jag kan hjälpa till med ett seriöst samlande...hehehe...jag har 4 st mattallrikar, 24 cm, som står i hyllan och samlar damm! Använde dom tidigare, men bytte ut dom och några av Gefle "Curry" mot Colorado i två färger för att få det mer homogent!

    SvaraRadera
  4. jamen mäniska vad fint porslin du finner! helt underbart!

    SvaraRadera
  5. Den skålen hade jag också köpt! Ursöt!

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara fynd !! =))

    SvaraRadera
  7. Åhhh, Dorothy! En favorit. Vilken härlig loppishelg!

    SvaraRadera
  8. Åhhhh vilken trevlig blogg - igen! Ramlade in här från Din andra blogg och blev verkligen inte besviken! Jag håller också på att träna mig i insikten om att det faktiskt inte går att samla ALLT läckert som finns på loppisarna! Samma risk här; att Käre Göbben får psykbryt... haha. Nu har Du inspirerat mig så nu blir det lite bilder strax på bloggen på lite Gefle och bofajans bl.a som jag funderar på att byta ut! Tack för trevlig läsning, hit återkommer jag!

    SvaraRadera
  9. Oj, vad mycket du har fyndat! Din fina blogg har visst ramlat bort från min lista på bloggkoll så jag har missat en del från dig ;-) Tack för tipsen om lapptäcket.... Jag har spanat in ditt och det var ju jättefint! Älskar det där katttyget - Jag har en liten bit i gult som är från min barndom. Jag har inte hjärta att klippa i det ;-)

    Nu har jag nästan zick-zackat färdigt alla lappar så nu tänkte jag börja sy ihop dem... spännande!

    Ha en skön söndag!
    Kram Lotten

    SvaraRadera
  10. Sanna; Ja... Jag hade en himla trevlig loppisrunda denna helgen!!:-)
    Henrik; Ja... Dorothy är en favorit även här!
    Herr Movarp; Intressant! Helt klart! Du är inte sugen på ett ugnsfat eller så i byte? Hehehe...
    Susanne; Tack!=0D
    Marie; Japp... Fast jag har fortfarande inte en aaaaning om var den är tillverkad! Får väl nöja mig med att den är fin helt enkelt!
    Berith; Tack!=0D
    Libby; Ja, det är väl han, Helmers skapelse igen väl?! Hehe....
    AnniR; Tacktack! Jag ska genast dyka in på din blogg!!!!
    Lotten; Ser fram emot slutresultatet!

    SvaraRadera
  11. Hahaha...vem vet, vem vet...jag har städat i samlingen en del idag, har förberett flera lådor, så det blir en del mer på Tradera snart tror jag. 3 banankartonger med grejer som jag plockat ur hyllorna och som ska sparas tills vidare...men jag vill gärna bli av med Dorothy oavsett hur vi löser det, måste bort med massor nu, det går inte att spara allt...bilder kommer i bloggen!

    SvaraRadera
  12. Dom röda/gula skålarna tycker jag mej känna igen från hemma hos min mormor.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!