Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

fredag 16 oktober 2009

Snöpremiär och stickesockor

Idag har vi haft snöfall!
Premiär för i höst!
Och trots att blasket snart regnar bort så är lyckan TOTAL!!!!!
.....iallafall om man råkar vara fyra år!!!!Mamman har inlett årets tillverkning av "sticke-saker"......
En arbetskompis hade fått ett par hemmastickade tofflor av en patient.... Ett så superenkelt mönster, endast bestående av åtta rutor.....

Här är min prototyp;

Sitter jätteskönt på foten. Tänkte sticka ett gäng och ha som gäst-tofflor.... Vårt hus är byggt på fyrtiotalet långt innan golvvärme ens var uppfunnet. Med hjälp av vedspis och luftvärmepumpar har vi det ganska varmt och gott inomhus.... Men golven är allt som oftast hyfsat kalla! Så jag tror att ett gäng tofflor kommer att komma väl till pass......

Jag visade ju min igenbommade sovrumsdörr i förra inlägget. Här är en glimt av den på andra sidan! Att tygstycket är lite för kort har jag valt att ignorera så länge!!!Har hittat en loppis som säljer en massa gamla fina reklamkort. Funderar på att köpa på mig lite och rama in. De är häftiga tycker jag....
Den här bilden är tagen samtidigt som bilden i mitt förra inlägg -fast med blixt! Skålen längst in mot väggen är fylld med en liten ljusslinga och ovanpå har jag lagt ett glasfat med lite runda glasstenar på. Det blir en kanonfin effekt på kvällen när man vill ha lite mysbelysning. Här har ni det hela igen...., UTAN blixt! Höstmyyyyyys!I helgen är det städning och bakning inför sonens åttaårsdag som gäller.
Jag har lite förhoppningar om att kunna klämma in ett litet loppisbesök också!

7 kommentarer:

  1. haloj vad härligt med snö här regnar det fy...
    hade gärna haft kall vit snö som faller så fint---
    Barnen ja dom älskar snö...
    vilka fina "tossar" !!!
    ja varför när man kommer med en ide fattas det en bit av tyget?? Men sy på en bit av ett annat tyg blir lite lapptäcke som skydd :)

    SvaraRadera
  2. Åhhh va stickasugen jag blev nu! Är det okej att "knycka" toffelbilderna (går det?) för att kika på om jag hittar nåt lämpligt toffelgarn i restgarnslådan? Fin fredag och sedan en Trevlig helg, det önskar jag Dig och de Dina!

    SvaraRadera
  3. Vi har också fått första snön.
    Det sprakar i vedpannan.
    Man blir glad.

    SvaraRadera
  4. Tack för länktipset! Ska kolla lite mer där vid tillfälle. Har kikat lite på "toffelbeskrivningen" men inte kommit igång... Tror att det är "görbart"! Tack!
    Tack vare massa inspiration härifrån så kom min hylla till vaserna upp!:-)

    SvaraRadera
  5. Va!! Har ni hunnit få snö men inte vi, hihi!!! förstår att grabben är överlycklig!! Tofflorna var fina och en jättebra idé till gästerna - och lampan framför tyget ser jättebra ut!!!
    Pommacbilden har jag också här hemma fast i större version - love it! Ljusslingan i skålen var också en kanonidé - vad du sprutar fram goda idéer nu goa du!!

    Lördagskramar Lycke

    SvaraRadera
  6. Sådana tofflor stickar också jag...min mamma som är 60 hade sånna tofflor när hon var liten. Min mormor har get mig beskrivningen.....så enkla att göra. Fast min mormor syr fast läder som sula....Men annars är det exakt likadana. Du har en jättetrevlig blogg, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Om du fortfarande bloggar här skulle jag vilja be om en liten tjänst! Min mormor ringde och undrade om jag hade kvar beskrivningen till just de tofflorna men jag hade ingen, hennes var borta.
    Det skulle vara jätte snällt om du skulle kunna skicka en beskrivning till mig via mail!
    Min mormor har 10 barnbarn + 2 barnbarnsbarn att sticka tofflor till ^^

    / Julia

    julia_ogne@hotmail.com

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!