Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 8 november 2009

Tapetsering och retrolördag.

Nu är jag igång!
Igårkväll baxade jag undan vår übertunga björkskänk och startade upp projekt ommålning och omtapetsering av tv-rum
Maken gör inga dubbla frivolter av lycka direkt när frun i huset får såna ryck.
Men jag TROR på ryck!
Utan ryck skulle jag aldrig få någonting gjort härhemma....
Och att tillbringa lördagkvällen med maskeringstejp, målarfärg och så ett syndigt glas vitt vin funkade faktiskt väldigt bra.
Färgen på väggen är tänkt att ta upp de ljusa partierna i medaljongtapeten. Jag är liiiiite osäker på färgvalet. Har bestämt mig för att tapetsera ena fondväggen idag och se hur det tar sig ut.

Igår förmiddag var det tomte-retro-loppissväng tillsammans med min goa loppisväninna som stod på agendan. Vi hade spetsat in oss på en helt underbar GAMMAL tomte som stod och frestade i ett av "våra" loppisars skyltfönster. 50kr skulle de ha för den...
Loppisväninnan var utanför loppiset 45 minuter innan det öppnade men hann ändå inte först! Det stod tidigt klart att det handlade om klappjakt och risk för blodsspillan och utslagna tänder fram till ovan nämnda tomte när loppiset öppnade.
Och det är det ju inte riktigt värt....=D
Vi fick tag i lite annat fint till henne iallafall.....
Jag ska be henne om att få göra ett tomte-reportage med henne och hennes tomtesamling framöver.
Någon som vet bra referenslitteratur vad gäller tomtar i keramik och porslin? Jag är intresserad i så fall!
Mina inköp blev ganska blygsamma. En favorit blev detta förkläde som jag fyndade för en tia!
Funkar jättebra att tapetsera i!
Bilder på lite fler saker kommer senare......
Vi avverkade fyra loppisar i Brålanda, två i Stigen, en i Hedekas, en i Färgelanda och så var vi även inne på den fina affären i Färgelanda som jag skrivit om tidigare.
Rodnande frågade jag om det var okej att fota lite i affären för min bloggs räkning, och det gick bra!
Således, mina vänner, kommer här ett litet smakprov.....
MYCKET nöjd loppisväninna in action.......
Och så en bild på en underbar "vill-ha"-lampa........ Kameran gick varm i butiken. Jag återkommer med fler bilder i nästa inlägg. Nu ska jag hänge mig åt lite tapetsering!!

8 kommentarer:

  1. godförmidda hoppas tapetseringen gick bra :)
    kul med loppis bilder,, såg en del vill ha saker bara genom bilden---
    ha en fin söndag

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar loppis! förstår att du vill ha den lampan, den hade passat hos mig också! var den dyr? den oranga stolen var urcool! den skulle jag också vilja ha... själv har jag tillbringat lördagen med svärmor och fixat familjegravarna...älskar att vara med svärmor, men hade varit roligare om vi tillbringat dagen på loppis istället ;o)
    kram

    SvaraRadera
  3. Det var inte dåligt vad du hinner med mycket på en dag. Den svart-vita lampan var verkligen snygg.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för alla loppistipsen du mailade mig. Vi hann "bara" med 4 st, då yngste medlemmen i loppisföljet bara är 2 1/2. Ordet i Munkedal, Pingstkyrkan i Uddevalla, Erikshjälpen i Vänersborg och så Nostalgi i Färgelanda :-) Fick höra att vi missade dig med en halvtimme, det hade varit kul att träffas! Fick med mig en fin tidningshylla till Stinghyllan, och sex svarta teskedar (som jag letat efter länge!). Hoppas du fick en bra loppishelg också! Nästa gång ska vi försöka hinna med Mellerud och Brålanda också... Mvh Erica

    SvaraRadera
  5. Det är sanslöst spännande att följa det i bloggen och jag är såå nyfiken på resultatet! Den här tapeten är väldigt väldigt vacker (vet av erfarenhet att det är svårt att få fram färgerna rätt på foto) men också en väldigt tung och vågad variant, och det är såå roligt att du verkligen vågar ta ut svängarna så som du gör!
    Jag tvekar inte på att den gör sig, men anar att man måste matcha den väl och det är nog en konst i sig. Jag är dock helt övertygad om att du kommer att lyckas med det här!

    Heja, heja, heja Helena! Du är bara ballast i världen!

    SvaraRadera
  6. Den lampan skulle jag inte tacka nej till. Och vad flitig du är både med inredning och loppisbesök!
    Kram
    Speja

    SvaraRadera
  7. Tack för, som vanligt, rar kommentar hos mig! Tittar in här o hittar massor med glada inspirationsbilder o texter! Jag blir så glad och Din energi och entuasiasm smittar av sig! Förundras över hur Du hinner... härligt! Kram!

    SvaraRadera
  8. Beundrar dig som får ryck och GÖR saker! Tapeten är så snygg. och vilka loppis-raider! Den där svartvita lampan var cool. Är också nyfiken på vad de skulle ha för den?

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!