Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

tisdag 26 januari 2010

Användbara(???!) fynd!

Äntligen ett litet porslinsfynd!
En Rörstrands Japonica kaffekopp med fat hittade jag förra veckan. Börjar få en nätt samling udda-koppar härhemma och detta är alltså det senaste nytillskottet! I helgen var det avancerad loppistur med min Loppisväninna som stod på agendan. Ett kanonfynd var denna mormorsfilt modell STOOOR! Jag älskar de klara färgerna mot det svarta! En och annan plåtburk samsas hemma i mitt matrum och kök.
Här är min fina theburk längst upp och så burken med finskorpor under den.... (Om sanningen ska fram så håller det på att urarta till en samling TILL!!!)
Kolla all snö utanför vårt köksfönster. Vi har vårt fågelbord där. Välgödda småbirdisar, tjocka som ulliga tennisbollar.......Jag använder (nästan) alla mina burkar till olika slags förvaring. Förra veckan trillade jag dock över en brödburk till som jag bara inte kunde låta bli......En superfint blått IRA brödskrin som jag för ynka 30kr bara inte KUNDE lämna kvar!!! Men jag HAR ju redan ett likadant, fast rött.... Hmmm..... Hur motivera detta???
När jag efter arbetsdagens slut kom hem och visade upp fyndet för min luttrade man hade jag användningsområdet klart....
En kanonförvaring till alla stearinljus!
Ett annat burkfynd som gjordes i helgen var denna sköna plåtburk á la 70-tal. Har inte klurat ut vad jag ska förvara i den än men det ordnar nog upp sig misstänker jag.... Bara att titta på blommönstret gör mig glad.... Just nu njuter jag i fulla drag av allt det vita vintriga, men även av att ljuset börjar återvända.... Jag jobbar halvtid och de dagar som jag inte är på jobbet kan jag och min fyraåring rå om varandra här hemma. Och som synes.... Solstrålarna letar sig även in i huset här och var.....

17 kommentarer:

  1. Vilka härliga loppisfynd! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka fina fynd du gjort. Jag tycker också jättemycket om de svarta mormorsfiltarna.

    SvaraRadera
  3. Men gud vad mycket du fyndat! Brödburkar kan man absolut inte lämna kvar:)

    SvaraRadera
  4. Kul att titta in hos någon som gillar lite av varje,och inte bara vitt som många gör;)
    Titta gärna in till mig å sig Hej

    SvaraRadera
  5. Oj, vad mycket fint du har fyndat ;-) Mormorsfilten såg jättefin ut och den blommiga 70-talsburken var min favvo ;-)

    SvaraRadera
  6. Åhh vilka fina fynd du har gjort! Min favorit är kaffekoppen, bara sååå vacker! =)
    SV: Verkar vara en mild variant utav magsjukan som tur är, barnen har inte visat några tecken ännu och jag mår bättre idag..bara att hålla tummarna att det har blåst över snabbt denna gång! =)
    Sköt om dig gumman!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  7. Du har ännu ett award att hämta inne hos mig gumman! =)
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  8. Jättekul att trilla in på din fina blogg. Åh, så många fina burkar du fyndat! Ira är en stor favorit hos mig, så även mormorsrutor och Japonica-porslin (som jag själv är glad ägare till) :)

    Nu ska jg kika lite till. Kram

    SvaraRadera
  9. Åhhh! Vilken underbar kopp! Å så brödburken....mmm... påminner om en jag köpte alldeles nyligen...:-) "Synd" att Du kom på det där med ljusförvaringen annars hade jag ju kunnat lura Dig till att sälja det röda brödskrinet till mig... letar just ett rött sedan länge! Det är sååå roligt att tassa in här där kreativiteten blomstrar! Säger bara åhhh igen om den virkade mormorsrutefilten i såååå fina färger. Nog med superlativer! Om jag skulle benämna allt jag gillar här så bleve det ju en hel roman!! Härligt slut på veckan önskar jag Dig! Kram från Gävle!

    SvaraRadera
  10. Den där gröna burken är så fin.

    SvaraRadera
  11. NU fann jag till din blogg...det är gott att se nån som sticker ut och utmanar den vita trenden...det blir så ombonat och hemtrevligt när man blandar och ger av färger och olika matrial..ha en bra dag...kollega!
    hälsningar Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Japonica är fin, jag har ett ex. i samlingen, formgiven av Jaqueline Lynd 1977 tror jag det var!

    SvaraRadera
  13. Å, shit, mormorsfilten är verkligen snygg. Härliga fynd du gjort. Gillade även koppen och det fina blå brödskrinet. Smart att förvara ljus i den.. ;)

    SvaraRadera
  14. Precis en sån filt har vi här hemma, fast en liten. Det är min mans bebisfilt som hans farmor gjorde till honom när han var nyfödd. Alla våra döttrar har haft den sen i sin vagn för lite värme. Dom är så fina. Jag vet att svärmor har en större modell än den vi har, men den har jag inte lyckats få, ännu. Hon har sin i soffan precis som du, fast mera som en filt att värma sig under.

    SvaraRadera
  15. wow, brödburken och filten var fantastiska!

    SvaraRadera
  16. härliga fynd underbara fynd... filten burkarna.. suckar suckar...

    SvaraRadera
  17. Mormorsrutor är en höjdare!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!