Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 25 januari 2010

En AWARD!

Jag har fått en AWARD av Skaffaren!
Man tackar.....=)
I denna ingår det att jag ska berätta sju intressanta fakta om mig själv....
Bara det känns ju som en utmaning i sig....
Men okej...
Jag blundar och hoppar och testar....

1. Jag blev färdig sjuksköterska 1999 och jobbar sedan snart åtta år på vårdcentral. Innan jag hamnade där har jag jobbat som kommunsyster och på kirurgavdelning. Jag älskar mitt jobb men ibland står det mig upp i halsen att även förväntas vara sjuksköterska i det privata.....
Med andra ord; Träffas vi irl så visa mig gärna ditt hem, ditt porslin och dina tyger -men håll ditt eksem eller din fotsvamp för dig själv!;-)

2. Jag är fyrabarnsmamma och har tre grabbar och en dotter. Jag fick min äldste son när jag var 20 vilket gör att jag nu, 18 år senare njuter i fulla drag åt att vara en hyfsat ung och uppdaterad morsa till en snart vuxen ung man!!! (Huvva..... Nu kände jag mig genast vansinnigt ålderdomlig....)

3. Träffade för 11 år sedan mannen i mitt liv och pappan till mina två yngsta barn. "Retromannen" är inte så retro egentligen då han i själva verket är sju år yngre än mig! Han är ialla fall helt och hållet omvänd och brukar för det mesta gilla läget när jag tapetserar med 70-tal och inreder i knalliga färger. Jag misstänker att det egentligen beror på att han själv vill kunna fixa med sina ögonstenar, en grålle och en BM10 och inhandla prylar och reservdelar till dem! Något som jag låter bli att ha åsikter om..... Kärlek handlar om att ge och att ta! Inte sant??

4. Är multikreativ. Blir knäpp om jag inte får pillra och fixa med något. Som tonåring tecknade jag "alltid"och målade mycket i olja. När mina stora barn var små blev det mer kruk och korgmåleri. När min åttaåring var liten gick jag över till akvarell. Jag har alltid sytt gardiner och dukar men är mer osäker vad gäller kläder och mer avancerade prylar. Intresset för retrotextilier väcktes för cirka 10 år sedan och har sedan dess hållit i sig och växt sig allt starkare..... Stickning och virkning är ett annat intresse som tillkommit de senaste åren.

5. Rörstrands "Sture" och "Pomona" är orsaken till att jag fastnade för gammalt porslin. Jag fick ett antal Pomona-tallrikar av min pappa för många år sedan och totalfastnade för den vackra dekoren. Vad gäller Sture (som för övrigt också är en fin dekor) så tyckte jag att det var ett sånt kul namn på en dekor..... Efter det har det blivit en hel del mer retroporslin, såväl med som utan häftiga namn.
Samlar bland annat på porslin med samma namn som mina barn.....
Nörd? Vem? Jag?=)

6. Är inget matlagningsfreak, men något som jag är riktigt duktig på är att laga till vilt. Mannen jagar en del varför vi äter en hel del rådjur och älg härhemma.

7. Kände mig nog rätt ensam vad gäller mina intressen för gammalt, retro, vintage, porslin, möbler, textilier, färg och form innan jag startade upp min Retro-Tokiga blogg för snart ett år sedan. Bloggade en hel del om alla mina fynd på min Bloggarmorsa-blogg innan men fick mest kommentarer som lät förstå att jag hade lite knepig smak! Bloggandet här har därför öppnat en helt ny värld för mig.... En värld där jag faktiskt är en i mängden med dessa intressen.

Därför vill jag skicka denna award vidare.... Inte till sju bloggare utan till alla er som kommenterar och som lyfter mig och som gör att det är så himla ROLIGT att blogga och visa upp sina fynd här! Och återigen stort TACK till Skaffaren som gav mig denna!

5 kommentarer:

  1. Åh! Men grattis! Vilken ära! :) Vad roligt att läsa lite om dig också! Jag har en tävling på min mamma-blogg, kom in å tävla vettja! :)
    http://stellasmamma.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Så kul att få lite fakta om dig:)

    SvaraRadera
  3. Så roligt att du berättar lite mer om dej.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja se där fick man lite mera info om dig
    då.... kul.... o du jag skrattade gott åt förra inlägget... kommer ihåg småskolan.... ballonger tidningpapper o klister.... lite äggkartong o vips hade man en spargris....:) målad i glada färger o med knorr o allt.... gillar den lampiden i ser framför mig en avlång bubblig ballong lampa.... får nog ta o testa ja mä... garn finnsdet ju gubevars...:) Kram Annika

    SvaraRadera
  5. God morgon....Tack tar den gärna vidare. Hoppas att ni alla mår bra.
    Jag samlar också på porslin men bara en sort "Deco"...fyrkantiga mossgröna talrikar....från 50 talet./Kram

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!