Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

torsdag 14 januari 2010

Jag syr och fyndar....., och fikar litegrann!

Här i Dalsland njuter vi fortfarande i fulla drag av vintern. Det är inte lika vansinneskallt längre vilket är skönt...... 5-6 minus känns som rena våren efter den stränga kyla som varit tidigare..... Har ni ätit semla än?
Vi hade vår semle-premiär för ett par dagar sedan. Jag köper alltid semlebullar och gör smeten i själv. Dottern vill bara ha grädde och själv tycker jag att "köpesemlor" kan vara väl slibbriga och sötsliskiga inuti.
Känner ni igen porslinet? =)
Koppen Tim och fatet Maj-Lis samsas väl när vi fikar.
Barnen har börjat skolan här igen vilket är underbart. Gott med lov visserligen, men jag uppskattar verkligen när vi landar i rutinerna igen. Första vardagen med ungarna i skolan och bara lilleman hemma blev en riktig "sydag" för mig....
Nya tv-rumsgardiner..... Och så lite goa kuddöverdrag fick det bli.....



Min vana trogen drog jag fram en massa sköna tyger när jag skulle sy..... Nu ligger dom här och stirrar på mig medan jag funderar över vad jag ska hitta på med dem..... En del har jag använt till kuddarna...., men klurar på vad mer jag kan hitta på. Varit i Vänersborg i ett par ärenden idag. "Råkade" slinka in på Lyckans Loppis. En second hand-butik i kommunal regi som sysselsätter funktionshindrade... Dagens facila inköp blev denna burk. Fem kronor funkar......
Igår arbetade jag och var då inne på favvo-loppisen i Mellerud.
Hittade dessa bestick där för 1 kr/st. Jag försöker handla på mig bestick med svarta handtag då jag tycker att de är så snygga och dessutom behagliga att äta med..... Detta kändes med andra ord som ett jättefynd för mig.....

Köpte mig dessutom en kanonsnygg ny "jobbkopp" ...., men röremaja som jag är har jag för tillfället lyckats röra bort överföringskabeln till min mobil så jag får visa upp den senare.

7 kommentarer:

  1. Jag älskar semlor och funderar starkt på att köpa mig en sådan i helgen.

    SvaraRadera
  2. Mmm jag har precis ätit en semla, en köpesemla! Min mamma var som galen i semlor... så det var för henne jag köpte en idag ;-) och tänkte på henne samtidigt....
    Fina kuddar och gardiner du har sytt... jag är likadan när jag börjar sy så tar jag fram en himla massa tyger och saker. Tur att jag har mitt syrum ;-)

    Ha en skön dag! Kram Lotten

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bild! Håller med om att det är skönt att det blivit lite varmare, börjar längta efter våren! Gardinerna och kuddarna blev jättebra!
    ...visst har det slunkit ner en semla redan...

    SvaraRadera
  4. Vilka helt underbara kuddar du gjort, åh den randiga <3

    SvaraRadera
  5. haloj i vinterland--- här är livet just lite väl fullt.. för att få fram sy maskinen längtar tills jag fått rutin på skola läxor... för har en del kul jag vill sy! jätte fint har du sytt!

    SvaraRadera
  6. Åhhh burken minns jag från min barndom...Marianne godisarna kom i en ny smak....Mariminttu....åh så jag älskade dom....Dom köptes på Finlandsbåten i dom burkarna...Älskar fortfarande Mariminttu *S*

    SvaraRadera
  7. Hej hopp, vilken fin burk! Jag har två likadanna själv, ett hilma sjo var det att få bort Marianne-klistermärket som förmodligen suttit sen 70-80-talet?? Är det inte så att Aarikka har likadanna i rött..?

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!