Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 9 januari 2010

Tyginspiration och fynd till vänner......

Jag arbetade igår...
Och trots dryga tjugo minusgrader fick det bli en sväng ut på köpingen under lunchrasten. Köpte mig en korv med bröd som snabbt kallnade i handen på mig i kylan.
Gick in på mitt favvoloppis en sväng och hittade den här:
Loppisväninnan har länge sökt efter en fåtölj till sitt bibliotek men inte hittat den rätta. Jag smög upp min mobil och skickade mms till henne; "Hittade den här. 125kr. Vad tror du om den till ditt bibliotek?"
Ett entusiastiskt telefonsamtal senare och den var undanlagd till henne. Visst är den fin???
Till mig själv hittade jag denna!!!
En tia!
Har provlyst lite med den....
Mys eller porrbelysning? Ibland är skillnaden hårfin. Men jag har bestämt mig för att den hamnar under etiketten "mys" iallafall!!
Häromdagen var jag en sväng till Tygladan i Vänersborg. En för tillfället ganska insnöad exteriör döljer MASSOR av roliga textilier av olika slag....
Jag äntrade Tygladan utan någon direkt plan för vad jag var ute efter. Bara allmänt SUGEN på nya tyger =LIVSFARLIGT!!!!
Men roligt...... Det är tur att man ändå har ekonomiska begränsningar.
Två goa fleecetyger inköptes. Och ett mönstrat tyg som jag bara inte kunde låta bli.

Tanken är att tv-rummet ska få sig ett litet "vår-lyft"........
Har städat och masat och mecklat och provat ut hur jag ska göra med tygerna....Nu har jag en plan..... Och då kan man ju passa på att ta sig en liten micro-paus på soffan.
Vi har det KALLT, KALLT KAAAALLT!!!
Ni ser Fru Retro-Tokigs bekvämt uppslängda ben. Med benvärmare och värstingraggisar.... Och ni ser högen av rentvätt på strykbrädet bak soffan. Tv-arbete..... Jättekul!!!!

9 kommentarer:

  1. Jag blir avis på värstingraggisarna.
    Lagret av mormors stickade raggsockor är slut sedan ett par år. Nar man var liten var inte mjuka paket uppskattade men idag...

    SvaraRadera
  2. haloj .. fåtöljen vara bara såååå fin.. tyg affärer kan vara eller är livsfarliga :)

    SvaraRadera
  3. Fåtöljen var finfin! Visst är det kul att leta åt kompisar också!

    SvaraRadera
  4. Tygladan lät intressant;-) Jag har inte varit i Vänersborg sedan jag gick ut sjuksköterskeskolan där -90..... avskydde stan då och lovade dyrt och heligt att aldrig mer sätta min fot där ;-) Men det är klart.... man kan ju ändra (läs mogna) sig.

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  5. Ser såå mysigt ut hos er nu ch både fåtöljen och lampan var superfiiina!!! Förstår att din vän blev jätteglad!!! Perfekt biblioteksfåtölj!
    Här har också varit tokkallt, men nu är den nere på 2 minus - fast jag sitter ändå med dubbla filat på mig, har varit lite kraslig!!

    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  6. Skaffaren; Jag har en moster som ALLTID stickat sockar i parti och minut till hela släkten. Det är först i vuxen ålder som jag lärt mig att uppskatta detta fullt ut. Jag BOR i hennes stickesockar vintertid!
    Susanne; Farliga men ack så roliga...
    Libby; Jag har alltid mina likasinnade vänner med mig i bakhuvudet när jag loppar mig(=
    Lotten; Jag läste också till sköterska i Vänersborg!:o) Varför avskydde du stan så? Tygladan är värd ett besök helt klart!!
    Lycke; Hoppas du kryar på dig snart!
    Kramar Helena

    SvaraRadera
  7. Håller med skaffaren om raggisarna, idag tycker man de är underbara! Fåtöljen var fantastisk, förstår att väninnan blev glad!är fortfarande avundsjuk på din energo och skaparlust, min kommer nog snart....snart...någon gång kanske....
    kram

    SvaraRadera
  8. Hej Helena!
    Smart att vika tvätt vid TV:n. Roligare att göra det då.
    Gillar dina tyger, speciellt det prickiga. Är det fleece?

    SvaraRadera
  9. Marie.... Raggisar ÄR underbart vintertid. Fåtöljen är levererad till min kompis och hon var kanonnöjd med den.
    Maria... Japp det är fleece. Är sugen på mer prickigt.... Får se..., det blir aäkert fler inköp framöver...=)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!