Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 3 januari 2010

Världens billigaste kakelmakeover??

När jag flyttade in i mitt hus för snart 16 år sedan kändes kaklet i köket helt okej, men de sista åren har jag TRÖTTNAT!!!1 Typiskt ledsamt 90-talsmönster....
Mannen (=praktikern) menar att det ju inte är något FEL på kaklet och att det därför inte är högprioritet på att byta det.
Dyrt är det också....
Men faktum kvarstår.... Det STÖR mig!!!!!
Men jag har klurat och tänkt... Och idag stod det klart hur jag skulle göra!!!!!
Fram med snygga plastpåsar som jag sparat (är en "råtta" vad gäller snygga mönster.... Kan inte slänga ens fina plastpåsar.....!)
Jag förfärdigade en mall i hårdpapp....
Och klippte ut rutor ur plastpåsarna.
Redigt med vatten och så lite diskmedel på kaklet... (Alla som själva satt in solfilm i bilen vet vad jag menar....)
Och voilá!Splirrans ny kakeldekor!
Trivselfaktorn i mitt kök ökade genast med typ 1000%.....
Och billigare kakelmakeover är nog svår att få till.

17 kommentarer:

  1. Wow vilken skillnad!
    Vilken kanon idé, jag är verkligen imponerad!!

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken skillnad det blev! Jättefint! Men en fråga... Hur sitter plasten fast? Behövs inget lim?

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  3. ...och nu är både praktikern och visionären nöjda :-)

    SvaraRadera
  4. Det var ju tusan så fiffigt. Då kan du ju byta mönster lite när du vill.

    SvaraRadera
  5. Kanonbra ide det där med kakeldekoren då är det ju lätt att byta när man vill Kycklingar till påsk blommor till sommaren osv. Jag "tjuvar" din ide
    Kram B-M

    SvaraRadera
  6. haloj jätte fint :)
    verkligen.. den tjugonde knut har vi två års kalas :) jag har redan slängt bort julen... ut ut in med rena ytor---

    SvaraRadera
  7. Bravo! Men jag undrar också, sitter verkligen plasten kvar bara med diskmedel???

    SvaraRadera
  8. Jättefint, men jag fattar inte hur det sitter fast!?

    SvaraRadera
  9. WOW vad läckert det blev =))
    Ha en riktigt bra dag !!
    Varma kramar =))

    SvaraRadera
  10. Det sitter faktiskt fast oväntat bra! Lossnar om man torkar riktigt rejält, men då är det ju liksom inga problem att sätta fast dem igen i det våta. Snyggast blir det om man tar ordentligt med diskmedel under -det blir lättare att få slätt då!

    SvaraRadera
  11. Men GUUUUUUD vad snyggt!!!!! Som du säger 1000 procent snyggare!!!!!!! Och vad smart!!!!! jag är nog mest imponerad av det superduperenkla i idén!!!!!! Verkligen vansinnigt snyggt!!!!!! WOAW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är knockad! :):):)

    SvaraRadera
  12. Hej!Fint! Sätt plastfilm över så är de skyddade mot stänk, men fortfarande lätta att byta ut.

    SvaraRadera
  13. Tack för den super enkla idén, det blev så snyggt. Snacka om att man uppgradera köket för en billig peng :) Jag hade aldrig kommit på en så smart och snygg idé.

    SvaraRadera
  14. härligt :)
    älskar kreativa å billiga lösningar...

    SvaraRadera
  15. Mycket bättre! Vill berätta att jag gjorde samma grej på ett (då sprillans nytt)vitt kylskåp på landet för många år sen. När jag sedan ville ta bort det hade plasten skiktat sig och blivit en del av kylskåpslacken...
    Jag vet inte hur jag ska lösa upp det.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!