Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 26 december 2010

2010 års Fem Höjdare!!!!

JJ med bloggen form55 kom med den roliga idén om att samla årets bästa fynd i ett inlägg. Ingen konst tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig! Det blir en hel del loppisraider på ett år..., och MYCKET roliga prylar.
Men... Jag hoppar och blundar och gör ett försök:

I början av januari var jag inne en sväng på favvoloppisen bredvid jobbet. Undanskymd, till hälften dold bland en massa kläder hittade jag denna:Min Loppisväninna hade sökt med ljus och lykta efter just en sån här fåtölj till sitt bibliotek. Nu står den hemma hos henne sen snart ett år tillbaka. 125kr fick jag hosta upp för fåtöljen som var helt felfri! Ett kap om ni frågar mig.
Det värsta är att det är ett fynd som förpliktigar. Fotpall saknas fortfarande trots idogt letande....
*********
I mars var jag och Loppisväninnan ute en sväng och hamnade på ett bordsloppis som till en början verkade vara ett riktigt nerköp. Längst in i lokalen sprang jag på dessa två godingar:
Jag tror att jag gav 30kr/st för dem. En snabb kik inne hos Herr Movarp gav vid handen att det rörde sig om Gefles EB-modell. Något som även Herr Movarp kunde bekräfta! Vad dekoren heter vet jag fortfarande inte men jag tycker att den är fantastiskt vacker!

*********

I slutet av april åkte vi iväg till en loppis/antikhandel ett par mil härifrån. Ett ställe med begränsad fyndchans, men ibland är det trevligt med ögongodis.
Jag dök ner i en tyglåda och fick full pott!!! 30 kr för alla dessa textilier kändes som ett riktigt fynd!
**********
Sommartid är lågsäsong vad gäller loppisrundor för min del. Med fyra sommarlovslediga barn härhemma brukar fokus hamna på annat än loppisturer. I augusti fann jag dock en rolig sak som jag länge letat efter. En fin gammal kryddhylla i porslin.
145kr pungade jag gärna ut.
Drömmen är ju att hitta en Pyro eller en Elit-hylla i toppskick för vrakpris.... Men sån tur har man nog knappast....

*********
Så till sist...
Ett fynd jag gjorde i oktober och som gladde mig alldeles enormt; Jag och Loppisväninnan besökte en scoutloppis under en runda. Där hittade jag dessa fina Triett-burkar. När farbrorn som sålde dem enbart begärde 40kr slog jag till direkt!!!!Hemma hos oss har vi fyllt dem med skorpor, pepparkakor och thé. De står alltid framme i köket och pryder verkligen sin plats.
Tja... Det var fem fynd som förgyllde mitt 2010. Nu ska det bli intressant att se vad ni andra har för Fem Höjdare att bjuda på!!!

9 kommentarer:

  1. Älskar gardinerna som fladdrar så glatt i vinden, och en Triettburk skulle väl ingen retrofantast säga nej till... Gott Nytt Fyndår!

    SvaraRadera
  2. Härliga fynd, du har haft ett bra år! Ha en underbar resa, tror att ni åker snart, eller?
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Vilka fem höjdare! Triett-burken är jag speciellt avundsjuk över!

    Gott Nytt Loppis-År på dig!

    /Josefin

    SvaraRadera
  4. Vi anmäler oss för inventering av Triett-burken. Säskilt pepparkaksdelen låter intressant.

    SvaraRadera
  5. Jättefina fynd, alla med sin egen charm!
    Gott Nytt Fyndår! :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd du gjort i år !
    Gott Nytt År !

    SvaraRadera
  7. Härligaste fynden - gillade fåtöljen skarpt! Så glad att följa dig med även fortsättningsvis fina du !!!

    ***** Önskar Dig Och De Dina Ett Underbart Gott Nytt År *****


    ~Lycke

    SvaraRadera
  8. Härliga fynd gumman! =)

    Önskar dig och familjen ett underbart år 2011 också!! <3

    Kramar i massor
    Sanna

    SvaraRadera
  9. Kul idé att visa sina bästa fynd. Kanske ska jag gräva bland mina foton....om jag hinner!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!