Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

torsdag 5 maj 2011

Burkfynd och ett 120-årigt projekt

Jag är halvtidsstudent just nu. Jag läser vetenskaplig teori och ska till hösten starta upp min c-uppsats. Detta i syfte att framöver läsa vidare till distriktssköterska. Dagens frukost är en riktig studentfrulle: Pizzabullar och kaffe. Äpplet och påskäggen är för att haussa upp blodsockret och energin ännu mer. Men innan jag begraver näsan i vetenskapsteorin boostar jag med att visa upp veckans fynd:
Den här raringen hittade jag på Sjuan i Mellerud i måndags. 30kr fick jag punga ut! Snacka om gammal och välbevarad!?


Fortsätter med det blå temat men nu en betydligt nyare burkvariant. Denna hittade jag på Röda Korset-loppisen i Vänersborg igår. En femma kostade den.


Burken heter "Jonas" och finns redan härhemma hos mig fast med bruna och gula lock.


Nu över till mitt pågående projekt. Makens kusin har haft fem ekstolar hemma hos sig som han inte använder och som han undrade om vi ville ta över. Stolarna är införskaffade av min mans farmors farmor på 1890-talet.


De är enligt makens farmor helt och hållet i originalskick!


Jag tror att sitsarna är klädda med någon form av präglat tyg eller galon. Rejält slitet och krackelerat är det iallafall.





En vacker detalj på ryggstödet är dessa tre inskurna bladen.


Jag vill använda stolarna men insåg att sitsarna inte kommer att hålla speciellt länge till i min familj. Att förstöra originalklädseln är uteslutet.


Istället har jag anpassat och moderniserat stolarna med hänsyn till en kladdig, stökig barnfamilj och häftat fast vaxduk över galonklädseln. Stolarna i övrigt ska behandlas med vaxolja för att få fram lystern i trät.


De ser väl rätt fräscha ut med tanke på att de har 120 år på nacken???


När jag var ute och shoppade vaxduk igår hittade jag även en prickig sköning att lägga över tråkbordet i matrummet. Ser ni att det limegröna i duken även återfinns i löven kring äpplena på stolklädseln? (Liiiite matchat iallafall...)


Sådär.... Nu har jag retroboostat och tankat lite energi här på bloggen. Nu ska jag äntra mina artiklar med entusiasm och frenesi... NOT!


Ha det gott!

7 kommentarer:

  1. Härligt att du tar tillvara på de gala fina stolarna. Och vilken underbar duk du har på frukostbordet!

    SvaraRadera
  2. Jonasburken är en klassiker! Ovanlig i blått?

    SvaraRadera
  3. wow!!!
    vicka fina grejer :)
    grattis till stolarna - trodde först det var äpplet, men de är väl från 1920-talet först?
    äpplet, alltså. finns visst päronet också...
    vad duktig du är som pysslar så mycket OCH pluggar :) själv orkar jag ingenting knappt, mer än mina måsten.
    stor kram och hoppas vi ses snart igen du härliga ♥

    SvaraRadera
  4. Hej! jag gillar grönt & prickigt! :)

    SvaraRadera
  5. Hallå, Hallå Den översta burken har jag en likadan från farmor men en har vi kaffe i på jobbet, tyvärr är den inte populär av alla. Jag ska nog ta och hämta den nu när jag ändå går hemma. Jättefina stolar : = )

    SvaraRadera
  6. Åhh stolarna blev superfina med det nya "tyget" och härliga burkfynd! =)
    Här blir det erikshjälpen och liten bondemarknad idag.. =)
    Ha en fortsatt fin helg gumman! <3
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  7. Mysiga bilder.
    Lycka till med vetenskapsteorierna och C-uppsatsen.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!