Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 15 maj 2011

Kaj Franck och tomtar på loftet?

Det är himla trevligt med facebook! Förutom att jag är med i ett retrobloggarnätverk, där vi kan diskutera de mest skilda saker, kan man även få reda på saker som händer på lokal nivå. Igår var det stor loppisdag i Brålanda med omnejd. Förutom de vanliga lördagsöppna loppisarna var det en del privatpersoner som öppnade upp sina trädgårdar med loppisbord och fika!



Jag och väninnan A bestämde oss för att ta en sväng tillsammans med mina minsta grabbar ("Är ni snälla och sköter er så blir det kanske glass sen!")
I den första trädgården sprang jag på dessa båda tyska gentlemän:


Tomtar på loftet? Nejdå! Inte alls! Men för 15kr kan jag tomta mig även i maj!


Inne på en av mina stamloppisar fick jag tag på en mormorsfilt för 30kr. Som synes blev den genast godkänd av en av våra kräsna "filtliggare".... Nästa fynd har jag faktiskt inget kort på, beroende på att jag inte kunde frakta hem det. Det är en bokhylla i denna modell, i absolut nyskick! Den ska föräras dotera som precis bytt rum och behöver ny förvaring. 100kr fick jag ge för den.


Slutligen var det återigen dags för en trädgårdsloppis. Det första jag sprang på var denna Kaj Franck kaffepanna från Arabia i superfint skick! Trettio kronor fick jag hosta upp för den!


Och minsann.... Den har en kompis härhemma i skåpet också. Är dock osäker på om denna kannan är Kaj Franck? Snygg är den iallafall!Nästa pryl fann jag vid ett annat bord i samma trädgård. Jag stod länge och funderade över om jag skulle ha Briotaxen eller ej. Mina kids har ju liksom kommit över det stadiet....






Men med tanke på att den är fin och hel (totalt "otuggad") och att jag faktiskt har två små syskonbarn att "skylla" på fick den följa med hem. För ett barn av sjuttiotalet är denna tax ren och skär nostalgi! Nu står den i vitrinskåpet och risken är att den får stå kvar där och bara vara ögongodis!


UPPDATERING: Nu har jag fått lära mig nåt nytt! Kaffepannan är INTE Kaj Franck berättar AL från bloggen Skynda Fynda. Istället är den Esteri Tomulas panna Kehrä som designats för Finel. AL:s inlägg kring detta hittar ni här!

10 kommentarer:

  1. Det är inte Kaj har jag fått lära mig, utan Esteri Tomulas panna "Kehrä". Fick info från Finland när jag hade hittat min panna.
    http://skyndafynda.blogspot.com/2009/08/kaj-francks-kaffekanna.html

    SvaraRadera
  2. Där ser man! Det är spännande med allt man lär sig här i Blogglandia! Tack!:)

    SvaraRadera
  3. Oj va mycket fina fynd du har gjort gumman! =)

    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. lyllo dig - vad du hittar grejer!!!
    spec mormorspläden = halleluhja :)
    kram på dig min stjärna :)

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra loppisrunda måste jag säga! Jag gillar kaffepannan och vad gäller färstarka och formsköna leksaker har jag också svårt attbara gå förbi!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter med trädgårdsloppisar! Och fina fynd gjorde du också - den lilla taxen är absolut vacker nog att bara ha som prydnad!

    SvaraRadera
  7. Min kommentar försvann men kort sagt sa jag att oooooo vilken snygg kaffepanna, ett fynd!! :)

    SvaraRadera
  8. Verkligen fyndigt att hitta så billigt! Speciellt Frank-kannan!!

    SvaraRadera
  9. jag igen!
    nu har du inte bloggat på en vecka och jag saknar dina enastående fantastiska färgglada inlägg. loppat nått? gjort nått ql?
    korv te vecka???
    kraaam till min retro-stjärna ♥

    SvaraRadera
  10. Bara nostalgi för en gammat tant som mig :-)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!