Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

onsdag 17 augusti 2011

Baktips och en förändrad värld!

Ååååå.... Vad jag är duktig!
Jag har bakat två dagar i rad.
Solrosbullar.
Receptet:
1 pkt jäst som smulas ned i bunken.
På med en stänkare brödsirap.
Koka en gryta havregrynsgröt. I med en klick margarin. Späd med vatten tills sörjan är fingervarm. Häll över jäst/sirapsblandningen och rör om.
Ös över mjöl och solrosfrön samtidigt som degen arbetas. (Jag är lyxig och har bakassistent.)
Se till att degen verkar lagom.
 Jäs.
Trissa bullar av degen.
Jäs. 
Och poff in i ugnen på 225grader tills de fått fin färg!
Hela proceduren utföres i tjusigt retroförkläde. En present från Porslinsbloggaren och hans Myra.
 Ni får hålla tillgodo med dålig bild tagen i min morfars gamla krackiga spegel...
Visst är det häftigt?
Solrosbullarna då?
 De blev riktigt, riktigt smarriga. Mina Retroprinsar lunchade på nybakat bröd och Mamma Scans igår.
 Finns det något godare än en kopp kaffe och ljummet bröd där smöret sakta smälter?
 Jag har bakat idag också. Och, trots att jag inledningsvis lät påskina det, så beror det inte på att jag är en extremt duktig och fixig hemmamamma utan snarare pga att min 19-åring och hans kärlek ska ha gemensamt födelsedagskalas/inflyttningsfest i helgen....
Och lite hjälp vill ju mamsen bistå med då såklart!
Under tiden som degen jäste passade jag på att dona lite i köksskåpen. Aaaahhh.... Gamla fina burkar är så mycket roligare att "inreda" skåpen med.
En hylla är retrofierad nu iallafall. "Bara" resten kvar.....Nu MÅSTE jag ju ut och leta fler burkar.... ;)
 Min yngste går idag tredje dagen inskolning på fritids. Gårdagen innebar två timmars barnfri tid för mamman. Jag passade på att gasa iväg till Favvoloppiset som haft sommarstängt men som nu öppnat igen. Jag strosade runt i lugn och ro och hittade bla den här skinnkepan för 30kr som givetvis fick provas.
 Hehehe... Kanske inte ändå! ;)
Dock blev det ett litet kul fynd. En jordglob i miniformat. 55kr. Att kartorna har ändrats en del sen den gjordes känns mest som lite kul kuriosa. Ungarna var helt fascinerade!
Nu ska jag snart ge mig iväg för att hämta mina yngsta igen.
Ha det gott så länge!
Och förresten: Har ni Facebook så gå in på min sida där och klicka på "gilla" så kan vi retro-toka oss tillsammans även där! :)

9 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder som vanligt. Ser så mkt som jag kan känna igen. Koppar, diskhanddukar, pytsar mm Alltid lika roligt att titta in här.
    Retroförklädet är jättefint och bullarna ser goda ut. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej,
    gillar din blogg, dina fina bilder och fynd. Intresserad av brödet du bakat, men kan du specificera lite?

    Hur mycket är "en gryta" havregrynsgröt och hur är degen när den är "lagom" ?

    SvaraRadera
  3. Sussie: Tack så mycket. Kul att du känner igen sakerna.
    Anonym: Tack för att du gillar;) "Receptet" är skrivet med glimten i ögat. Är urkass på att följa recept och går på känn. En gryta är kanske en 4-5 portioner gröt. Och "lagom" deg är när den släpper från kanten i assistenten när man kör den.

    SvaraRadera
  4. Klart retroförklädet ska på när det ska bakas! :)
    Och nu blev jag väldigt sugen på nybakat...

    SvaraRadera
  5. Gillar receptet. :)
    Bakar aldrig men önskar jämt att jag gjorde det.

    SvaraRadera
  6. Randiga Tråden: Lita på det!!!;) Trillvippa: Förklädet är döläckert och måste givetvis vara på...!:) Lybtar: jag bakar bäst när jag får göra efter eget huvud. Du kanske skulle testa?!:)

    SvaraRadera
  7. Med det där förklädet på skulle jag också baka bullar. Hela dagarna! Det var SÅ snyggt.

    SvaraRadera
  8. Mums! Brödet låter supersmarrigt! =P Bara älskar jordgloben och förklädet.. <3

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!