Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 27 augusti 2011

En förväxlad Bimbo!

Lördag förmiddag. Mannen min var tvungen att åka till Brålanda i ett ärende och jag passade på att hänga med. Lite lördagsloppis är ju aldrig fel liksom?! ;) Inne på Smyrnaloppisen hittade jag två UE-kaffekoppar och fyra fat för sammanlagt en tjuga.
 När vi kom hem diskade jag upp dem och jag och maken tog oss en go lördagsfika i dem. Jag gissar på att det är porslin från 50-talet. Riktigt snygga är de iallafall....
Nästa tallrik jag hittade hade den här märkningen i botten.....
Vilket förvånade mig i och med att det såg ut SÅ HÄR när jag vände på det!

Bimbo ju!? Ett tryckfel tror jag.... Faten ovanpå är de jag fick på köpet. Är det nån som är intresserad så är det bara att hojta! Min väninna som har en del Bimbofat fick detta att komplettera med. Det är felfritt på ovansidan men har en nagg på undersidan vilket gjorde att jag endast fick ge 1kr för det!
I vårt matrum har jag sedan tidigare en sån här taklampa över matbordet.
Och på väggen sprider denna samma milda sken.
Därför blev jag väldigt nöjd idag när jag hittade denna för 30kr.
Lite kul!!
Men att samla på sig lampor är väl en sak. Matchande lampor är ju helt okej liksom.
Men grisar?
Jag är svag för gamla spargrisar. De två till vänster tror jag är riktigt gamla och jag, som verkligen inte är förtjust i prydnadssaker har dem ständigt framme som ögongodis. Den pyttelilla grisen till höger köpte jag för en femma idag. Den har ett hål uppe på ryggen och är ihålig. Kanske är det en ljushållare? Den fanns sig väl tillrätta med de andra två iallafall....
När jag funderar på det så har jag nog lyckats skaffa mig en samling (till).... I tv-rummet står nämligen dessa två och blickar ut från vitrinskåpet....

Så det kan bli!

6 kommentarer:

  1. Jag kan direkt säga att det blivit en miss med Bimbo-assietten...men en mindre miss än du tror :-) Om man tar bort den röda målade linjen och behåller den blå, då får man nämligen dekoren "Skandia"!

    Kopparna du undrar över är Karlskrona porslinsfabrik, modellen måste jag kolla upp, men jag tror den heter Karla (och ett modellnummer)

    Jag gillade för övrigt grisarna, även om du inte köpte den i mitten idag så var den allra finast :-)

    SvaraRadera
  2. Karlakoppara är ju underbara!

    SvaraRadera
  3. sarah bernardh is to die for...
    fint med triss i lampor. sådant ger en sådan genomtänkt känsla - skitsnyggt!
    har några småsaker till dig min vän ♥
    kram från ed i sol - precis just nu iaf :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd! Lampan kostade ju ingenting! Inte tallriken heller. Men fint blev det. :)
    Roligt att se folks samlingar och din gris-samling gissar jag kommer att växa...
    Ha det gott!
    Kram

    ( mitt ex samlade också på grisar förresten )

    SvaraRadera
  5. Herr Movarp: Tyckte det var lite kul med förväxlingen. Under kopparna stod det Upsala-Ekeby, Karlskrona. Visst är de snygga?
    Gila: Underbara och dessutom väldigt trevliga att dricka ur!:)
    Jeanette: Mmmm... Sara Bernhard är mina favvosar. Dessa var lite fusk men ändå supergoda! Jag har sett "småsakerna" på din blogg! Ser fram emot detta MYCKET!!!!
    Sussie: Jag är nöjd med lördagen. Vad gäller grissamlingen så var det heeelt oplanerat att det skulle bli en samling....

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara en stor förvirring om detta med UE, Karlskrona och Gefle, men det hela är mycket enkelt. Upsala-Ekebykoncernen bestod fram till 1964 av tre företag/fabriker:
    1) Upsala-Ekeby AB vid Ekebybruk i Upsala -(lades ner i början av 70-talet
    2) Gefle porslinsfabrik AB i Gävle (lades ner 1979)
    3) AB Karlskrona porslinsfabrik (lades ner 1968)

    Ekebybruk tillverkade inte porslin, men det gjorde de övriga. Alla tillverkade keramik.
    Porslinet från Gefle och Karlskrona-fabrikerna är stämplat UE (koncernen) och fabrikens namn.

    Från 1964 ingick även Rörstrand i koncernen, företaget köptes av Upsala-Ekeby-koncernen och drevs vidare under samma namn. Då köptes även ett antal andra verksamheter: Reijmyre glasbruk, Kosta Boda (glas) och GAB Gense (bestick).

    Den sista av fabrikerna som las ner var Rörstrandsfabriken i Lidköping, det var 2005, men då ägdes en inte av UE-koncernen som sålts ut och styckats upp i början av 1980-talet.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!