Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 14 augusti 2011

En sommarförmiddag i loppans tecken

Lördag förmiddag.
Och en av de där sista spillrande sommardagarna.
Mannen och vår nioåring åkte på motorcross. Vrålande motorer i testosteronstinn miljö.
Sexåringen föredrog mammas och Tant A:s sällskap. Loppisrunda stod på agendan. Fyra små dalslandsloppisar avverkades. Inne på första smyrnaloppisen i Brålanda där man kan köpa sig en fika och sätta sig om man vill, blev min Retroprins "akut hungrig"! Bulle, saft och mammas iphone och Lilleman satt som ett ljus vid bordet medan mamsen och Tant A kunde kolla runt i godan ro.
Inne på denna loppisen hittade jag en stoooor 70-talsduk. När jag kom hem och skulle fota den var det fler som ville vara med på bild.
 Femton kronor fick jag ge för duken.
 Jag hittade även en bakelitkniv och en kylskåpsmagnet; En krona styck. (Kniven är väldigt nydiskad här som synes)
 Påsen med det gladgröna virkgarnet gav jag en femma för, och det hittade jag på nästa ställe. En gård ute på landet, inte långt från där jag bor. Damen som hade det hade precis öppnat och det var en ren njutning att gå runt i hennes lilla butik och kika.
Förutom garnet, hittade jag även två gardinlängder här. Barntyg à la 60-tal? De blir alldeles utmärkta inne hos Lilleman som ju faktiskt är så stor att han börjar i förskoleklass om en vecka!
50kr för båda var det helt klart värt.
 Tant A, Lilleman och jag hade en rätt go förmiddag i loppans tecken.
 Väl hemma dök väninnan min ner i mina gardingömmor för lån av lite höstgardiner, innan vår gemensamma förmiddag avslutades med en välförtjänt kopp kaffe vid mitt köksbord.


10 kommentarer:

  1. Kjempefine lopper :) Gardinene var midt i blinken til en liten skolegutt :D

    SvaraRadera
  2. Gud så söta katter! (det gäller att vara i centrum :)Härlig färg på garnet, det skulle jag gärna ha lagt vanarna på!

    SvaraRadera
  3. Barngardinerna var riktigt fina!

    SvaraRadera
  4. Malin Andersson14 augusti 2011 17:19

    Fina fynd du har gjort. Tack för en intressant och rolig blogg.

    SvaraRadera
  5. Randi: Tack!:D Jag har satt upp gardinerna nu. De blev überfina!!
    Helena: (Snyggt namn^^) Katterna är våra ögonstenar så visst fick de vara med när de prompt skulle busa där jag lagt ut duken!
    Gila: Yes! I lööve them!
    Malin: Tack! Kul att att du tycker om mitt hörn av Blogglandia;)

    SvaraRadera
  6. Duken var riktigt busvass, och så typiskt katter att placera sig själva i mitten!

    SvaraRadera
  7. Gillar verkligen "räkne-tyget". Som du säger, bra för en liten "matematiker" att ha som vy, nu när hötterminen drar igång för liten och stor.

    Kan inte annat än att hålla med om att katter har en sagolik förmåga att sätta sig i centrum av all uppmärksamhet! (jag såg ju knappt ens den fina duken som de befinner sig på;)

    /helena

    SvaraRadera
  8. Ann-Charlotte: Haha... Ja, de är ständigt i fokus. Jag föll också för duken men jag klurar på att sy om den till något mer lättplacerat.
    Enannanhelena: Räknegardinerna är uppsatta på pojkrummet och fick faktiskt, till mammans belåtenhet, godkänt!:D

    SvaraRadera
  9. men va fina grejer... jag har en stor rund duk du ska få... hm... hi hi hi...
    vad mysigt ni har det på era loppisrundor. jag har "bara" returen på gångavstånd, men där är det bra! och nya saker varje dag.
    kram i regn med värme//

    SvaraRadera
  10. Jeanette; Nu blev jag nyfiken. Tur att vi ses på torsdag!;)Jag är grymt avundsjuk på "din" Retur. Kram tebax

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!