Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

fredag 26 augusti 2011

Ett icke-matchande inlägg.

Häromdagen fick jag hem IKEA-katalogen.
Jag kan hålla med om att IKEA har roliga saker. Och jag vet att de är tongivande vad gäller hur man "ska" ha det. Fokus ligger på förvaring. Compact living.Vitt och svart som bas och så en del inslag av färg här och där. Bilder som visar hur man kan kombinera matlagning, kontorssysslor och barnens lek i samma rum.
Jag hade blivit galen!
Och så denna matchande röra! Tilltufsade filtar. Leksaker på golvet. Men allt är färgkoordinerat.
MIN röra är aldrig matchad!
 Ett illgrönt påslakan hänger på tork i trappan...
Tyger på väg till folk som ska köpa dem av mig eller som ska till loppis i en hög i tv-rummet.
 Pryttlar i hallen. Och mitt i pryttlarna har en av mina Retroprinsar pryttlat till det ytterligare med lite fiskeattiraljer.
 Min virkkorg på matbordet och en föga matchande Ajax-spray som blivit kvar....
 Tilltufsat på riktigt....
 Sen är jag inte bara anti....  IKEA har mycket fint. Och visst kan man hitta en och annan IKEA-pryl hemma hos mig. Denna lampan älskar jag....
 Men det här med matchande förvaring och compact living funkar inte hemma hos mig.
Fast igår när jag påbörjade ett storröj i tvättstugan hade jag kanske önskat att jag var mer strukturerad. Jag meckade till en "ny" skärmvägg:
 Visst är tyget läckert? Men förvaringen ovanpå är varken matchad eller speciellt tjusig.
Det är gott att rensa och röja. Jag har fått ihop en del som ska iväg till loppis.
 Men nu är det dags... Dagen drar igång. Ungar som ska skjutsas. Och mamman får släcka mysbelysningen, sluta störa sig på alla matchande ideal och resa rumpan ur soffan och sätta fart!

10 kommentarer:

  1. Håller med! Rörigt har jag det ofta, men inte matchar den så det ser trevligt ut, bara rörigt... Tyget är ljuvligt! Ska vi boka en träff i oktober? Har du någon ledig lördag? Vecka 40 och 42 tex?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Äsch! Orka inte bry dig. Jag brukar tänka att personer med den perfekta ordningen, det perfekta huset, den perfekt inredning har problem. Lite analt på nått sätt.
    Jag tror att en perfekt yta tyder på ett inre kaos. Själv har jag ingen ordning på ytan, har färger och tyger överallt, damm i hörnorna. Men öppnar man mina låder eller garderober då är det städat och välordnat. Det tyder säkert på nått annat analt, men så vill jag ha det.
    Min mamma berättade att när hon bad mig städa mitt rum så sa jag redan som liten flicka: Jag trivs inte när det är städat!
    Och så är det fortfarande. Jag behöver lite röra för att vara kreativ. Jag har vänner med perfekta hem (i vitt givetvis med lite färgklickar lagomt utplacerat) och jag vantrivs hos dom. Jag är alltid rädd för att smutsa ner eller spilla ut saker.
    Leve röran!

    SvaraRadera
  3. Om man köper ett helt koncept från vilken affär som helst så blir det lätt lite trist. Jag tror på det att blanda, gammalt med nytt.
    Jag har det där fina tyget med gummor i mina gömmor. Har haft dem som gardiner i köket ett tag, men just nu ligger de i skåpet.

    SvaraRadera
  4. Jag har då en salig blandning av allt möjligt. Men jag gillar inte då allt ligger framme och bildar högar överallt. Grejer som inte används och som egentligen inte alls behöver vara där. Jag blir irriterad och fruktansvärt arg då man öppnar ett skåp för att ta något och så rasar hälften ut!! Eller då jag letar nåt jag behöver och det är BORTA. Borta bara för att det inte är nån ordning. Därför har jag ett ständigt pågående rensa o röj projekt som aldrig tar slut. Annars kommer det att sluta med att jag sitter på golvet och spelar på läppen :)) Nej, jag vill ha ordning men på ett lämpligt hälsosamt vis. Det ska ju ändå synas att man lever, att det är en familj. Tur att man får bestämma själv hur man vill ha det. Men jag vill inte ha allt perfekt matchat och vitt vitt vitt. Tack för dina bilder, att du visade dem! det är helt klart det bästa jag sett på länge i inredningsväg ;)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg! Huvudet på spiken! Men tänk om man hade det så hemma, allt ton i ton. Och man sitter i soffan och dricker kaffe, råkar spilla på ett kuddfodral. Oj, oj då måste man byta alla kuddfodral, filtarna som så käckt litter över soffkanten, gardinerna OCH mattan. Och kanske ljuslyktorna som säkert också går ton-i-ton med allt annat. Puh vad jobbigt!
    Men vet du, jag tycker att ditt hem är alldeles underbart!

    SvaraRadera
  6. hel å ren... brukar jag nöja mig med. eller som läraren i mig skulle säga: G-nivå.
    iofs håller jag mig så blå som möjligt i badrummet - men det är ju mer i tillvänjningsyfte!
    men visst matchar överkastet jag fick av dig alldeles förtäffligt :)
    orange är ju sååå snyyyggt ♥

    SvaraRadera
  7. Marie: En dejt? Gäääärna!!! Vi spikar en datum tycker jag!:)
    AL: Härligt! Helt plötsligt känner jag mig väldigt normal!:D Blir också stressad när det är för välordnat hemma hos folk.
    Maria: En personligt koncept är nog det ultimata. Tyget är härligt men det är första gången som det kommer upp här hos mig.
    Lyckliga Praliner: Sitta på golvet och spela på läppen?? Hehehe... Vi är en hel familj av "hög-människor"... Tyvärr.... :/
    Ann-Charlotte: Hehehe... Tack!:)
    Jeanette: I like your lya! Skarpt!!;)

    SvaraRadera
  8. Ditt hem är mysigare och finare än alla IKEA-hem tillsammans! Kram och ha en jättebra dag.

    SvaraRadera
  9. Sussie: Tack så jättemycket!:D

    SvaraRadera
  10. När man är en samlare är det nästan givet att det SKA vara lite stökigt! Ser bekant ut. ;)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!