Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 6 augusti 2011

Loppis i Dalarna

Vi har varit på semester.
I vackra, härliga, loppistäta Dalarna.
Solen har gassat och morgonkaffet har kunnat intas i tidsenliga kaffekoppar utanför vår retrovagn som faktiskt är av samma årsmodell som min bättre hälft: 1979!
 "JAAAAA!!! En loppis!!!!" skrek barnen i baksätet så fort vi såg en loppisskylt.
Och även om vissa skyltar kunde få en dalsländsk kvinna som mig att nästan sätta i halsen så fick vi se många fina ställen och träffa mycket trevliga människor.
Jag hittade lite roliga dukar och tyger. Jag är speciellt nöjd med klövertyget som jag fann...
Burken gav jag en tia för. Lite kul när jag sedan hittade en likadan burk för 125kr på en annan loppis. UE-tallriken med gul dekor heter "Hjärter" och gick löst på 10kr. Den vackra UE-tallriken med blomdekor har inget namn men kostade även den en tia. Snygg tycker jag. Till vänster i bild ser ni en liten fin, grön ljuslykta som jag hostade upp två kronor för. Under den står det sex stycken assietter, eller möjligen tekoppsfat "Emma". Hela bunten kostade 20kr vilket ju är ett klipp för mig som samlar på dessa.
 
Plastburkar är kul. Tyvärr är det ganska många som kommit på det och jag tycker att de drar iväg väldeliga prismässigt. 40kr kostade denna brunorangea. På hemvägen hittade vi lite bestick på en gårdsloppis. Dessa blå kostade sammanlagt en tia. En gaffel var skadad på skaftet men annars var de i fint skick. Jag och maken beslutade enhälligt att dessa får bli våra nya husvagnsbestick.
Jag hade med all säkerhet kunnat fynda långt mer om jag hade haft ensam rösträtt under vår resa. Har nog aldrig sett så mycket loppisskyltar utmed vägkanterna som jag sett under min Dalavistelse. Vi lyckades pricka in semestern under Classic Car Week i Rättvik vilket ju kan vara en bidragande orsak till att så många höll öppet.
Jag har fotat lite roliga åkdon som jag tänkte visa i ett senare inlägg.
 Idag ska jag och kidzen ut på lite loppistur.
See you!

8 kommentarer:

  1. UE-tallriken med blomdekor var fantastiskt fin!

    SvaraRadera
  2. Kul att du varit i Dalarna och semestrat! Bra val "smile"
    Besticken var verkligen ett fynd och de fina dukarna mm Ja, det drar iväg väldigt prismässigt nu när det blivit så "inne att vara ute" dvs inte köpa det nyaste trendigaste.
    Ha en jätteskön fortsatt sommar!

    SvaraRadera
  3. Det är nog tekoppsfat, de har väl en fördjupning i mitten som man kan se på bilden?

    Jag hittade två bruna kaffekoppsfat som du kanske såg på bilderna från igår, jag lägger dom i nästa års låda :-)

    Kul att du hittade lite grejer, även jag gillade ju den rosentallriken från Gefle, man ser dem inte så ofta!

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd du gjort...:) Tur att ni hade husvagn..:) Kram Annika
    J...a blogger.... kan inte kommentera igen.... får bli anonymknappen... Ho mä utsekt....

    SvaraRadera
  5. Oj oj så många fynd! Grattis!

    SvaraRadera
  6. Vilka vettiga barn du verkar ha! ;) Loppistur i Dalarna var verkligen en upplevelse, förstår att du hade trevligt och gjorde en massa fynd! (Jag längtar redan tillbaks!)

    SvaraRadera
  7. oj vad harliga grejer du kopt - alskar kaffekoppen och alla tyger... och skapet!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!