Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

tisdag 9 augusti 2011

Retrotapetsering

Lagom till min hemkomst från Dalarna fick jag en sms-avisering om att det fanns ett efterlängtat paket från Gitte att hämta hemma i vår lokala Tempobutik. Jag har successivt "Gittefierat" mitt hem med hjälp av hennes fina retrotapeter. Min första tanke med mitt nuvarande projekt var att använda nyinköpta Rustatapeter. Men trots att de också var snygga så kändes det inte rätt.
Denna goding hade Gitte bara en rulle kvar av.
Men det funkar det också. Min yngste har fått ett nytt rum och hans gamla krypin ska bli vårt nya kontor/datarum/gästrum/torkatvättenrum.
Innan vår resa rev jag tapeter och målade.....
Och i förrgår var det dags för tapetsering.
Vattenpass brukar inte vara min grej i vanliga fall, men med begränsad mängd tapet och dessutom mönsterpass fick jag göra en variant av en fondvägg där den målade ytan ramar in tapeten på tre sidor. Finlir fick det bli helt enkelt!
 Och tralaaaaa.... Klart!
 Visst är tapeten läcker?
Jag står inte riktigt för vårt horribla databord som faktiskt införskaffades nytt någon gång under 90-talets allra mest hysteriska lutad-furu-överallt-period. Men det får duga tills vidare. Tjockdatorn får också duga ett tag till....
 Idag ska jag flytta ut den allra sista brôten efter mitt hysteriska renoverande.
 Kanske det blir lite ytterligare möbelomflyttningar under dagen. Ätt fixa och blinga i ett rum för, konstigt nog, alltid med sig kaos och kalabalik i resten av huset också. Iallafall hemma hos oss....

11 kommentarer:

  1. Åh va fint det blev.... o du jag har målat några såna träskapelser o de blev hur fina som helst.... ljusgrått valde jag.... inte så mycket jobb var det heller.... så fram med penseln nu..:) Kram Annika som har utsikt o som bloggar anonymt o skäller på blogger.....

    SvaraRadera
  2. Jisses, så snyggt!! Jag har en bit av samma tapet som jag brukar göra småpyssel av men det va verkligen fint att tapetsera med den "på riktigt"!

    SvaraRadera
  3. Helt underbar tapet och du är grym på att tapetsera tjejen..kanske skall man anlita dig nästa gång, blink...

    SvaraRadera
  4. Men åååh. Wow. Jag blir så jummlarns imponerad av ditt driv och dina resultat, Helena! Megaläckert!!

    SvaraRadera
  5. Underbart att se denna tapet "igen".Mina morföräldrar hade denna i sitt sovrum....så jag har räknat blommor några år:)
    Kram Bittan.

    SvaraRadera
  6. Hmm..., Annika: Hur gjorde du? Tvättade du med målartvätt först? Tänker att möblerna ju är lite inoljade.
    TACK för alla fina, positiva kommentarer!! <3 Jag är själv väldigt nöjd med resultatet! =)))

    SvaraRadera
  7. fint....jag har en laptop till salu

    SvaraRadera
  8. Wow, vilket fixeri! Det blev jättefint!

    SvaraRadera
  9. Tapeten blev jätteläcker tillsammans med de målade ytorna. Du måste vara helnöjd1
    Kul det där du skrev om lutad furu. Vi had också en sån period, och fortfarande står dessa möbler i hallen o vardagsummet. De är gräsliga! Men man har ju inte råd att byta ut allt dessverre :(

    SvaraRadera
  10. Snygg tapet. Håller med dig om datorbordet ;-)

    SvaraRadera
  11. Ooom det blir ...hahaha...
    Snyggt blev det och duktig är du vännen :))
    Önskar dig en bra dag , go´a Helena , varma kramar :))

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!