Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

torsdag 29 september 2011

Don Pedro -ett "nytt" sätt att koka kaffe!

Min fb-vän A-L skickade mig ett meddelande: Hon hade tre Don Pedro på lager. Trodde jag att det kunde finnas något intresse för sådana "out there"?
 Jag frågade mannen min vad han tyckte. "Fräckt!" var hans svar. Och på frågan vilken färg han ville ha så tyckte han orange för att det "är ju mest retro."
Herrejisses! Kärleken i mitt liv är influerad, påverkad, för att inte säga skadad av sin tosiga fru!
Sagt och gjort: Vi köpte en Don Pedro av A-L. En orange från Nilsjohan.
 Visst är den cool?
Som tur var fanns det en utförlig bruksanvisning på kartongen (där vi förövrigt även kunde konstatera att den ursprungligen gått löst på 50kr på Konsum, medan vi pungade ut en hundralapp för den nu ;))
 Kannan med vatten ska ställas på kall platta som sätts på och där ska man avvakta tills vattnet sjuder.

När vattnet börjat sjuda sätter man på kolven med kaffepulvret i.
När vattnet når kokpunkten stiger det uppåt och blandas med kaffepulvret.
Lite hjälp på traven i form av "manuell" omrörning behövs....
Efter denna procedur låter man kaffet sjunka ner i kannan och efter en stund kan man inmundiga ett alldeles fantastiskt kaffe.
Alla dyra cappucino och latte-maskiner kan slänga sig i väggen! Don Pedro knäcker dem LÄTT! :)

23 kommentarer:

  1. Haha... tufft! Ja, alla de nya maskinerna är ju dessutom så fula. Denna är ju en riktig retroskönhet. Kul med ett litet bildreportage!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med.
    Mina föräldrar hade Don Pedro.
    Jag och väna hustrun körde med Don Pedro i många år tills vi blev (för) moderna med induktionshäll.
    Då funkar inte Don Pedro.
    Vi försökte med pannkakslagg som mellanlägg men det blev inte alls bra.
    Nu har vi sålt huset och köpt ett med en riktig spis.
    Dags att plocka fram gourmetkaffebryggaren igen.

    SvaraRadera
  3. Jag är uppväxt i ett Don Pedro-hem och mamma har investerat i lösa delar ifall nått går sönder. Hon skulle inte kunna tänka sig nått annat sätt att koka kaffe. Don Pedron är definitivt på väg tillbaka bland yngre kaffedrickare och dom kommer att bli populär att köpa på loppisar om nått år.

    SvaraRadera
  4. Visst är den fräck! När jag var hos farmor som liten så väntade jag alltid på att få se när Don Pedro jobbade, det är lite magiskt liksom!

    SvaraRadera
  5. Snygg kaffe kokare. Undrar om det e samma kaffepulver du använder som när du kokar på "vanlig" kaffe kokare. Ha en trevlig dag.

    SvaraRadera
  6. Hihi, jag kan inte låta bli att få lite äckelkänslor när du skriver "punga ut", likaså "hosta upp" d;

    SvaraRadera
  7. Wow, häftigt! snygg och rolig dessutom! Men i morgonstressen föredrar jag nog bryggaren ;)

    SvaraRadera
  8. Tack för nostalgitrippen,
    det var länge sedan jag hade en don pedro,
    men OJ sicket gott kaffe det blev!
    Undrar varför jag slutade med det...?!
    Kom väl något modernt jag var tvungen haka på...

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej
    kommer ihåg att vi hadde en under min uppväxt,annars kokade mamma kaffe i kittel,jag har köpt en på loppis (Svart)trist men fanns ingen annan färg,har bara provat den en gång.använder du samma kaffe som till bryggare?
    kram Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Det optimala sättet att koka kaffe på. Själv har jag nyttjat don pedron i många år. Modifierat bruksanvisningen något. Jag monterar ihop och fyller vatten och lägger i kaffet direkt. Funkar lika bra. Om man blandar lika mycket kok som brygg kaffe behöver man inte röra om. Supergott kaffe blir det...

    SvaraRadera
  11. Min mamma hade en DonPedro. Undrar just om hon har den kvar...ska kolla nästa gång vi åker dit.

    SvaraRadera
  12. Aldri hørt eller sett denne kaffemaskinen:) Ser fin ut da:)

    Trine:)

    SvaraRadera
  13. men sicken kulig! kan tänka mig kaffet vart gött :)
    kram till solstrålen från norra dal//

    SvaraRadera
  14. men oj sicken cool! Har aldrig sett nån sån tidigare, men jag är kanske för ung? ;) Men nu har jag iaf nåt nytt att spana efter på loppis och auktion, synd bara att jag inte gillar kaffe...

    SvaraRadera
  15. men oj, vilken rolig och cool grej. En sån ska jag spana efter nästa gång jag går på loppis eller auktion, synd bara att jag inte dricker kaffe. Kanske är det därför jag aldrig sett någon sån där tidigare, eller är jag kanske för ung? ;)

    SvaraRadera
  16. men oj, vilken rolig och cool grej. En sån ska jag spana efter nästa gång jag går på loppis eller auktion, synd bara att jag inte dricker kaffe. Kanske är det därför jag aldrig sett någon sån där tidigare, eller är jag kanske för ung? ;)

    SvaraRadera
  17. Läckert! Min faster hade en Don pedro och jag minns att jag tyckte att det var väldigt fascinerande. Undrar hur länge dom tillverkades? Jag hade en kompis som köpte sin i mitten av 80-talet. Men kanske var det någon handlare som hade den i lager.

    SvaraRadera
  18. Kanoninlägg!!!
    Kommer länka till det här inlägget framigenom när jag ska lägga till Don Pedro i min blogg. (hoppas det inte gör något)
    Nu vet man ju hur man ska koka kaffe, har själv alltid funderat på hur man gör!
    Ha de gött!
    /Helén

    SvaraRadera
  19. Älskar kaffe från don pedro!! Vackra är de också!

    SvaraRadera
  20. Hej.
    Jag letar efter en don pedro med ljus och lykta.
    min far hade en sådan, jag ärvde den men den försvann i en flytt.

    Har du någon aning om ifall din vän har någon kvar att sälja?

    du kan nå mig på tiamiquilts@hotmail.com

    SvaraRadera
  21. Jag har också fått tag i en Don Pedro efter ett tags letande men jag får inte till det :-/
    Kan du berätta för mej hur locket där kedjan sitter fast ser ut. Kedjan sitter i en plastplopp som går att ta lös, ska den vara uppe eller ligga slätt mot locket. När jag brygger i min så följer det med massor med sump ner i kanna, så minns jag inte att det var heller..Just nu är jag lätt besviken och skulle bli mycket tacksam för ett svar.
    Hälsningar Gunvor..
    gunvoredlund@hotmail.com

    SvaraRadera
  22. På plastploppens ena ände sitter det en krok som du måste spänna runt kanten på röret.

    SvaraRadera
  23. Häftigt! Jag har precis fyndat en exakt likadan på en nätauktion, till och med med orange handtag. :) Vilket slags kaffe använder du?

    Jag har inte druckit ur en Don Pedro sedan jag var en parvel med snor på läppen så jag hoppas det blir lika gott som jag minns.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!