Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 3 september 2011

Husligheter

Ni vet de snygga Birgitta Hahn-gardinerna jag köpte på lunchrasten i onsdags?
Nu är de uppe!
 Jag rejvade loss i mina fönster igår. Höstade till dem lite.
Gröna retrogardiner ihop med vääääldigt moderna fransgardiner blev det i tv-rummet. Dessa underbara gröna har jag inte haft uppe förut. Visst är de fina?
 Nu över till avdelningen "husmorstips":
Jag avskyr att tvätta fönster. Det är riktigt, riktigt trist. Men det enklaste sättet att få rutorna snygga är att slopa dyrt fönsterputs och använda vatten och diskmedel och tvätta ordentligt med först.
Med en ihopknycklad tidning polerar man sedan sina, fortfarande halvfuktiga, rutor skinande blanka. Lätt som en plätt, och döeffektivt!
 Men det är inte slut med husligheterna i och med detta! Mannen och nioåringen har varit iväg på andra äventyr idag, så jag och min yngste har fått rå om varandra hemma. Det fanns önskemål om lördagsgodis, men vi beslöt oss för att det funkade lika bra med chokladmuffins.
 Vispningen fixar min lille alldeles galant själv, men att dosera ut smeten i formar får mamsen stå för.
 Det primära med hela baket är dock att få slicka ur skålen.
 Och pussar som smakar choklad är alldeles, alldeles delikata. Nästan bättre än muffinsen!
 Sådärja.... "Lördagsgodiset" är kirrat! Supergott!

5 kommentarer:

  1. Snygga gardiner och häftiga prylar i köket!
    Usch ja, avskyr fönsterputsning jag med. Får se om jag gör det själv eller tar hjälp av någon...
    Nya gardiner ska iallafall upp här också.
    Ha en trevlig lördagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ens diskmedel i tvättvattnet. Bara hett vatten och tidningspapper. Gärna sportbilagan....så den kommer till användning ;-)

    SvaraRadera
  3. Malin Andersson3 september 2011 22:11

    Tack för bra tips. Fint blev det också med gardinerna. Ha en fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. De gröna gardinerna var SÅ snygga! Och tack för tipset om fönsterputsningen. Vet du, jag fick se att vi har ett riktigt stort spindelnät inimellan ett av våra köksfönster! Inte putsade på ett tag med andra ord!

    SvaraRadera
  5. De gröna gardinerna var helt underbara, vilket läckert mönster! Och tidningspapper till fönstret är ett tips jag fick av mormor när jag flyttade hemifrån, varmt vatten med diskmedel får jag testa till nästa gång!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!