Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 26 september 2011

Jie högt och lågt!

Idag har jag varit hemma hos min fina väninna B. Hon är ju väl medveten om vad jag tycker om och gav mig ett litet smakprov på vad hon hade i skåpen. Jag blev alldeles till mig över Herr och Fru Pepparsson och den fina smörbyttan från Jie som B hade som ögongodis på en av sina hyllor.
 I skåpen dolde det sig mer godbitar. Glögg/grötkarotten längst bak saknade lock men var ändå superfin. Fatet längst ner till höger var ett av flera. En tidig femtiotalsdekor enligt min väninna. Hon hade även massor av delar ur serien Kantarell.
 Dessa åker fram på julbordet berättade B för mig. Mmmmm.... Jag tror att jag vill äta julmat hos henne i år!!!:) Det gröna fatet längst till höger hade hon också en trave av. Jie även detta.

Min favorit i den här "traven" blev nog ändå detta underbara uppläggningsfat.
Väninnans bättre hälft hade hittat det på en loppis. I övrigt är allt godset ärvt, vilket är extra roligt!
Min yngste hade, även han, en go förmiddag. Förutom fika bjöds det på hundgos i massor. Hundkillen Linus är hela 11 år gammal men pigg och glad och sugen på barnbus.
Söta, goa B hade även en del presenter till mig. Saker efter hennes mormor som jag, till min stora glädje fick. Jag återkommer om detta i ett senare inlägg!

6 kommentarer:

  1. Kram o tack för en fantastisk dag:)Vid ert nästa besök går vi väl igenom vinden o källaren?
    Torga heter serien som fatet du gillade bäst kommer ifrån.Det ska väl tilläggas att min mormor var en Jies första arbetare.Min mamma började i fabriken 1970 o givetvis hamnade jag där också...fast bara ett tag:)

    SvaraRadera
  2. Hade två ur Fam Pepparsson som vi fick när vi gifte oss 1964. Vad gör jag på 1980talet nån gång??? Kastar dem för några små hack i hatten. Hur dum får man vara. Nu hittade jag häromdan alla tre på vårt största loppisvarus i länet för 1700 kr, men plånboken sa nej. Var det inte lite väl dyrt?? Eva i Jämtland

    SvaraRadera
  3. Allt från Jie är inte vackert men din väninna har verkligen en samling av de finaste delarna därifrån. Grötkarotten har jag aldrig sett förut men den var helt underbar! Nästan så man längtar till jul. :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar JIE, jag har en sockerskål, skulle jag tro att det är, vårdar den ömt.
    /Malin

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!