Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 3 oktober 2011

Burkomania

Vad är det med gamla burkar? Trots att skåpen svämmar över av burkar så KAN jag inte låta en vacker retroburk stå kvar när jag hittar en.... Förutsatt att de inte kostar hatt och skjorta förstås.
Den här vackra IRA-burken (design Anita Wrangel) hittade jag i veckan. Jag har en orange och en grön sedan tidigare så denna var ett fint komplement till dem.
 En annan vacker gammal burk fick jag av fina väninnan B förra veckan. Den är efter hennes mormor och har många år på nacken. Jag har aldrig sett denna variant förut. Visst är den fin?
 En trio rödvita burkar blev det också under veckan. För fem kronor styck bestämde jag mig hastigt och lustigt att kalla slitaget på locken för patina....
De är inte märkta så jag har inte en susning om var de kommer ifrån.
 Sååååå..... Kort sagt så börjar det bli en del burkar i skåpen. Ser ni raddan under alla plåtburkarna? Det är plastbehållare. Också HELT onödiga men ack så söta. De två längst till vänster är nyfyndade.
 Sist men inte minst.... Jag hittade ett sånt där "lagom" skåp/hylla på favvoloppisen i veckan. Jag fick ge 140kr vilket det absolut var värt.


12 kommentarer:

  1. Burkar är inte bara vackra, roliga, dom är praktiska också. Använder mina till att förvara ljus och små braatthaprylar i.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen något visst med burkar. Man kan aldrig få nog av dom. Jag knep två såna där turkosa IRA-burkar i helgen och var typ i extas efteråt. :-)

    SvaraRadera
  3. Mormor ler ovanifrån:)

    SvaraRadera
  4. Så fina burkar! Jag blir totalt avundsjuk, speciellt på de rödprickiga - vem vill inte ha sådana i sitt kök! :)

    SvaraRadera
  5. Det är riktigt mysigt med burkar, de i plast ger inte samma känsla.

    SvaraRadera
  6. De rödprickiga burkarna var verkligen superfina och jag skulle också ha kallat det för patina... Jag skrev ett inlägg för några dagar sedan som hette buromani, är det en lindrigare art av burkomania tro? ;)

    SvaraRadera
  7. Nej, plåtburkar kan man inte få för många av, eller burkar i största allmänhet förresten! Skåpet var jättesnyggt.

    SvaraRadera
  8. burkar är kärlek och skåpet var skitsnyggt:)
    nu längtar jag till mellerud och 7:an.
    har liksom fastnat.
    men jag kommer iaf ut på pw en mil varje morgon :)
    inte illa.
    ha det bara bra sköna helena ♥

    SvaraRadera
  9. Även jag är förtjust i gamla burkar, men har ingenstans att ha dem *snyft* Men när jag väl kommer till hus om hundra år, ja då du j...ar blir det inhandling av burkar, förhoppningsvis har du handlat klart så burkarna står kvar i hyllorna på din favvoloppis tills jag kommer och norpar dem hihi.

    SvaraRadera
  10. Burkar är verkligen svårt att motstå.Har äntligen hittat min första IRA-burk men med annat mönster än dina. Burken på bild 2 har jag en likadan och dom ser man inte ofta.Och prickigt är ju svårt att motstå det med...Det är mycket färgglatt som lockar och drar :-)

    SvaraRadera
  11. Snygga burkar du har i din samling! Burk på bild nr 2 var ju superduper fin!! Ser burkar där som mamma hade när jag var liten också. Känns fint att se :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  12. Dom där rödprickiga burkarna, föll pladask! =) Var kan man hitta såna?? Är det att leta på loppis som gäller?

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!