Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

söndag 30 oktober 2011

Ett fynd som nästan gjorde mig förbannad

Jag har haft lite tur med mitt loppisfyndande nu i veckan. Den här stora fina Erik Kold-burken blev min för en tia!
 Min retrofiering av kökskåpen har kommit riktigt långt och denna burk gjorde verkligen sitt till.
Vi har tre katter och givetvis blir även de "drabbade" av mattes fyndande. En ljuvlig liten skål i plast för kattmjölken.... Tre kronor gick den löst på.
 Sen är det ju det här med samlingar.... Och ja..., jag får väl erkänna att det faktiskt blivit en samling till. Vad sägs om retrogrisar i porslin? Den näst längst till höger blev min i veckan och kostade en femma på Myrorna.
Två nya emaljmuggar för en tia styck (...äähhumm..., även det börjar bli en samling märker jag...). Den lilla äpplebehållaren kunde jag inte låta bli heller. Den blir perfekt för Lillemans fruktstunds-clementin på förskolan. Tygen under hör även de till veckans skörd. Det turkosa till vänster är ett stoooort tygstycke och det till höger är en döfräck 70-talsgardin!
 Lite glas till saftglassamlingen (..oouuppss.... En samling TILL!!;))
 På min lilla loppistur igår fann jag 6 stycken Ylva-tallrikar för en femma styck. Det fanns fler i traven, men jag börjar bli lite kräsen så det var bara de finaste som fick följa med hem.
 Det märks att advent är på intågande... Sakta men säkert fylls även loppisarna med julpryttlar. Jag har en dröm om en framtida julgran fylld med enbart gamla vackra juldekorationer i glas. Igår kom jag en bit närmare drömmen då jag fick tag på denna ask med grandekorationer. En var trasig i toppen, men för en tjuga står jag ut med det!
En liten ugnsform..., eller nej... skål har jag också hittat. Maken har betackat sig för mer ugnsformar av någon anledning(?) Denna modellen från Rörstrand heter Party och passar alldeles ypperligt som fruktskål!;) 
 Sist men inte minst... Ett fynd som nästan gjorde mig förbannad. Mina ögon drogs till denna fina pigtittare pga det vackra, lite vågiga, spegelglaset. Och för femtio kronor ville jag gärna ha den. MEN.... Jag kan inte fatta folk som urskilljningslöst och dessutom utan större finess slabbar vitfärg på allting!!! Denna spegel har förmodligen drabbats av dennna förbaskade vita trend och jag kan inte för mitt liv förstå vad som är så "chic" med den!? Urk!
Jajaja...., hursomhelst... Spegeln har fått ett hem hos mig och framöver väntar ett hästarbete med att frigöra den från all påkladdad färg.

11 kommentarer:

  1. Åhhhh vad ja gillar dessa fiiina kulor till granen.... har själv en hel gran nu med bara gamalt pynt.... loppat ärvt fått..... små fina fåglar o kottar o ...... ja det mesta... lycklig...:) fint har du i skåpen också... Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig fullständigt angående den vita trenden. Folk målar över vackra bruna möbler, ekmöbler... ja, allt ska vara vitt! Fy sjutton.
    Dina fynd är helt underbara. Älskar nästan allt du visar upp. Själv fyndade jag lite kastruller och glas i veckan så det ska jag blogga om i veckan som kommer.
    Ha en riktigt skön söndag! Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med om det "nytillverkade"vitmålade modet. Hur fult som helst. Kul att läsa om ditt samlande ,påminner om mig själv som samlat på allt mellan himmel o jord sedan 40 år tillbaka. Nu i en tvårummare så får jag, begränsa mig men hur svårt är det inte. Har bestämt att bara köpa lite med kvalité då vi gjort en liten vinst på vår husförsäljning.Ser i alla fall tack vare din blogg att jag inte varit helt knäpp, som jag trott i många år.Eva S

    SvaraRadera
  4. Jag håller fullständigt med dig angående detta kladdande med färg! Min chef som vet att jag springer mycket på loppisar bad mig hålla utkik efter två nattygsbord i teak. -Oh, ska du inreda i teak i sovrummet, sa jag. -Nej, jag hade tänkt måla den vita, sa hon. -Ska du förstöra möblerna, får du allt ge dej ut och kolla efter dem själv! sa jag

    SvaraRadera
  5. Håller helt med. Alla som målar över med vitt kommer att ångra sig. Det är bara ok om möbeln är så förstörd att den inte går att rädda på annat sätt. Att måla vitt blir bara mainstream o trist. Suck.

    SvaraRadera
  6. Jag köpte nyligen en pigtittare som är så fult målad att jag inte tagit kort på den än, riktigt chock-rosa!blank oljefärg,med rinningar och dammprickar, huh!Den har så mycket krusiduller så jag ska faktiskt måla över med vitt för jag tror jag förstör den gamla spegeln om jag försöker ta bort det rosa.Jag målar ibland vitt om det är gammal gulnad furu eller skadade möbler som måste spacklas, men håller med er, aldrig teak eller gamla fina ekmöbler!

    SvaraRadera
  7. Förstår heller inte det vita! Trots att den shabby chica stilen med vitt överallt ska göra oss gladare! Läs gärna på min blogg http://www.ateljesvartviyy.blogspot.com Mer glada färger åt folket!

    SvaraRadera
  8. Jättefina fynd.Julkulorna, tallrikarna och tillskotten till dina samlingar.
    Jag håller med angående den vita trenden, hemskt att förstöra fina teak- och ekmöbler men ok att måla om det som är skadat och gulnat.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag halkade in på din blogg när jag sökte på google.
    Vi är i uppstart av program med Simon och Thomas, och jag söker efter case till detta härliga TV-program!
    Hur ser din situation ut?
    Hör av dig till sassa.zarour@strix.se
    Vänligen, Sassa

    SvaraRadera
  10. Erik kold burken hade jag verkligen inte tackat nej till! Här i sthlm har man tur om man hittar någon strax under en hundring >.<

    SvaraRadera
  11. Innehållet i köks-skåpet är HÄRLIGT och emaljmuggarna = <3

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!