Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

måndag 16 januari 2012

Utdansad jul och "slemmor"

Den tjugonde Knut dansas julen ut?
Eller?
Mja... Jag smyger alltid in julen. Är alltför lat för att göra allt i sista sekund innan julafton. Och likadant är det med utflytten... Jag brukar börja på nyårsdagen. Plockar ner lite tomtar. Lite jullandskap. Är man julnörd så är det en hel del pill. Nu är det mesta nere. Har kvar nån stjärna och lite stakar i fönstren. Men tomtarna är borta sen länge. Igår tog jag skänkarna ett tag. Lite bling fick det också bli.
Jag får bjuda på en "blixtbild" också... Är inte mycket för "vanliga" prydnadssaker. Men gamla burkar är alltid vackert. Trådrullarna låg faktiskt i mitt (loppisfyndade) syskrin. Kaninerna längst ner till höger visade jag i förra inlägget.
 Mina grisar har fått flytta fram ur skåpen.
 Och gänget med babusjkor står och ser så där lagom nonchalanta ut;)
 Vinterns favvolykta är faktiskt INTE loppisfyndad....
 Ett yttepyttelitet projekt har hunnits med också. Min yngste har haft en sänghimmel över sin säng. En sån där IKEA-variant med ett nät hängande under en rundel med vimplar i toppen. Nätet såg inte alltför rafflande ut efter att ha hanterats av våra glada katter, så det klippte jag helt sonika bort:
 Sedan hängde jag upp lite pärlplattor och annat pyssel i rundeln och hängde tillbaka den upp i taket över Lillemans säng.
 Sen äntrar vi ju semletider. Eller "slemmor" som min dotter sa när hon var liten:)
Vi köper alltid släta bullar och fixar våra semlor själva. Gegget i mitten är mycket godare när man fixar det själv med smulat bröd, mandelmassa och en skvätt mjölk.
Hetvägg däremot gillar vi inte!!!
Hur äter ni era semlor.

3 kommentarer:

  1. Semlorna ska ätas som en semla ska ätas allså utan hetvägg :-))))

    SvaraRadera
  2. Åh, jag verkligen älskar Babusjkor! Hur fina som helst!

    SvaraRadera
  3. Det är både skönt och lite sorgligt att packa ner allt julpynt tycker jag. Här står fortfarande en elljusstake kvar men den ryker nog ikväll...
    Och semlor - mums! Äter det alldeles för sällan! Brukar bli en lyxsemla från något finare kondis till fettisdagen men inte mer än så.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!