Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

torsdag 9 februari 2012

Fanettstolar

 Tisdag kväll. Kyligt som attan och tonårsdottern skulle hämtas vid bussen i Brålanda. En liten ljusglimt i tillvaron är dock att Smyrnaloppisarna i Brålanda har öppet just på tisdagskvällar numera. Jag har bestämt mig för att satsa på små nätta pinnstolar i köket och tänkte att jag väl kunde ta mig en liten kik.
Döm om min förvåning när jag i källaren, staplat in emellan en massa andra möbler hittade dessa båda!
Fanettstolarna är märkta Tapiovaara, Edsbyverken undertill. Och 40kr/st visste jag ju var ett fruktansvärt bra pris. Hur bra förstod jag väl inte förrän jag visat dem i vårt Retrobloggarnätverk på fejjan och där fick den här länken på en nyligen avslutad auktion. Mina stolar var dessutom i betydligt finare skick. Det värsta slitaget är upptill och som synes så går det att stå ut med.
"Vafan... Vadå Falsett???" tyckte min man. Men efter en provsittning så tyckte även han att de var helt okej trots sitt nätta utseende.
 Men nu har jag ju ett delikat litet problem. Ni ser va? Mormors gamla bord och stolar måste ut. Helt plötsligt har jag fått ett akut behov av ett litet fint 50-talsbord. Gärna ett med Perstorpsskiva.
Jag MÅSTE ut på mer loppisturer!!! :)

28 kommentarer:

  1. Synd vi inte bor närmre, bordet du söker står hos mig!
    Stolarna Fanett, som gjordes runt 56 på Edsbyverken av spillvirekt efter skidtillverkningen, har sonen "ärvt" till sin 50-tals lägenhet.
    Precis som vi hade dt när jag jag var liten ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar ju som bussgods!:) Vill du sälja så är jag intresserad!

      Radera
  2. Oppppssss..... Tror bestämt att 2 sådana stolar blivit slaktade i vårat hus :/ söner som väger på stolar.....:(

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd! Dom är ju så fina. Jag har också fyndat Fanett :) Hittade fyra stycken vita med brun sits på Blocket i somras,tror jag gav 400. Kom på nu att jag glömt blogga dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att se inlägget! Jag vill också ha fyra!:)

      Radera
  4. Åhh men grattis till dig för de otroligt fina stolarna!! De är snygga tycker jag. Tänk att du fick dem så billigt när de egentligen är värda mer. Kommer att bli toppen med bordet som du säkert hittar snart också :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och nu är bordet också hittat!;) *nööööjd*

      Radera
  5. Svar
    1. Tack Maria! Det tycker jag också!:)

      Radera
  6. Grattis till fyndet! Jag har likadana i mitt kök och älskar dom.
    När vi säljer dem i butiken så tar vi 750 kr styck om de är i gott skick :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å! Jag gjorde ett kap då förstår jag! Nu blir jag ännu nöjdare!:)

      Radera
  7. Nämen åh, vilket fynd, tänk att bara springa på dem en helt vanlig tisdag. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... Jag är fortfarande helt tagen!:)

      Radera
  8. Wow vilket fynd. Men ja, ni måste byta ut bordet och de andra stolarna mot fler fanett nu ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är bordet fixat. Bara två stolar kvar...

      Radera
  9. Läckra stolar. Men jag ser problemet, de passar inte klockrent med bordet ;)
    Man skaffar sig bekymmer ibland.

    SvaraRadera
  10. Vi borde kanske slå oss ihop, jag har slagbordet med perstorpsskiva och letar desperat efter fina pinnstolar till. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag också på jakt efter fler pinnstolar:)

      Radera
  11. Men gud vilket fynd! Sånt lever man länge på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... Då är det värt alla loppisrundor som inte leder någonstans!;)

      Radera
  12. Vilket fantastiskt fynd:) Grattis!

    SvaraRadera
  13. Jag har oxå fyndat Fanett-stolar, 30 kr/st gav jag i Falun för ett par år sen. Bara två stycken, så jag håller utkik ibland. Är från Alfta som ligger ett stenkast från Edsbyn och Edsbyverken, och där dyker det upp stolar på Erikshjälpen då och då.. Jag blir så chockad varje gång jag ser att man kan få flera hundra för en stol i Stockholm. Haha. Tänk om gubbarna och tanterna som slängde allt sånt där för ett tiotal år sen visste det nu..

    SvaraRadera
  14. Hej! Är också förtjust i retro. Har ett par fanettstolar i naturfärgat. gick in o googlade på dem när jag anade att de inte borde slängas.

    Annika

    SvaraRadera
  15. Har 3st med svart rygg och 3st med vanlig trärygg... är någon intresserad innan de åker på soptippen?

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!