Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 25 februari 2012

Varde ljus!

Bloggutmaningar är alltid kul. Och lite läbbigt... Det är ju liksom då man kommer på vilken samlarråtta  nörd man är. När H55 föreslog att vi skulle blogga om ljusstakar tänkte jag först att... Nä... JAG har ju inga ljusstakar ALLS! Men så börjar man klura på det...
Och herregud!
Well, well... Det som används mest för stearinljus härhemma är vår kökslampa. En ganska vanlig (loppisfyndad givetvis) lampa... Men vi älskar skenet av levande ljus på morgonen och den skänker verkligen trivsel i köket.
 Annars så är det mycket ljuslyktor som gäller. Både såna i glas som verkligen ÄR ljuslyktor och bleckmuggarna bakom. De turkosa glasljusstakarna är favoriter.
Efter lördagsloppisen idag blev det en ljuslykta till.
 Sist men inte minst... Mina darlings... Dessa två har jag i princip aldrig ljus i. De bara står och är snygga, and I löööve them.
 Man får ofta läsa att det är Erik Höglund som gjort dem men jag tror bara att de är kopior. Mina nästa par med darlings däremot är jag nästan helt säker på att mr Höglund ligger bakom:
Även dessa är ögongodis som oftas står framme utan ljus i baraföratt....

Tro nu inte att detta var allt jag hade. Det finns mängder. Men dessa är mina favvisar och de som brukar användas.

Hur många ljusstakar har du?

Vill ni läsa om mina bloggisars ljusstakar så finns länkarna här:
Porslinsbloggen
Prylodesign
Gilas Grotta
Stajnich Loppisliv
SaaX
Randiga Tråden
Skaffaren
H55
Ljuva 50-tal

6 kommentarer:

  1. Många av dem som är kopior kan man knyta till Ystad metall och Gunnar Ander! Du får hålla koll, ibland dyker de upp med etikett!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att man kommer till insikt om sin mani när man får ett "uppdrag". Gillar dina Ystad Metall stakar. Kopia eller ej- strunt samma - snygga är de iallafall!!

    SvaraRadera
  3. Helt underbara ljusstakar allihop!
    Gillar hur du blandar färger i inredningen på ett snyggt sätt, och så orginellt och personligt! Ha en mysig söndag! Kram

    SvaraRadera
  4. Så snygga dina Höglunds-ljusstakar är! Har alltid tyckt de ser ut lite som trafikljusens ljus. Så häftiga! Vill ha! :)

    SvaraRadera
  5. Härliga ljusstakar och lampan på översta bilden är barndomsminnen för mig! Vi hade en sådan med mörkgrön glaskupa över köksbordet när jag var liten så när jag ser den drömmer jag mig tillbaka till helgernas långfrukostar på hösten och vintern med tända ljus, ostmackor och oboy. Härliga tider! :)

    SvaraRadera
  6. Helt rätt att det inte är Höglund, men det är inte det nedersta paret heller.
    Även om de brukar säljas som det på Tradera
    Däremot bör du hitta en märkning på de övre för de kommer från Ystad metall

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!