Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

lördag 11 februari 2012

Virrvarrbord och dockvagn.

 Denna veckan har bjudit på lite oväntade loppisfynd. Efter jobbet igår poppade jag in på Sjuans secondhand och fick ögonen på den här vackra dockvagnen. 95 kronor kändes som ett helt okej pris då den var i ett strålande skick! Ett bekymmer bara... Mina retroprinsar är inte lagda åt dockvagnshållet. Som tur är har min syster fyra små döttrar varav den yngsta fyller tre i år. En snabb koll gav vid handen att hon inte hade någon liggvagn till sina dockor... Vilken tur! Jag kunde alltså, till min glädje, köpa den lilla fina dockvagnen och förära min söta systerdotter en oväntad present. Turligt nog föll den på läppen dessutom.
 Kolla klädseln inne i vagnen. Fin va?
 Idag for jag, mannen och våra två yngsta iväg till Brålanda för lite skridskoåkning. Jag passade på att smita ifrån. Inne på loppisen där jag köpte Fanett-stolarna i tisdags visste jag att det fanns ett passande bord med perstorp-skiva. Och en tråkig "ej till salu"-lapp. Bordet har stått där hur länge som helst och använts till att exponera lampor och lampskärmar. Jag pratade med farbröderna som stod där inne och medan jag gick iväg och gjorde andra ärenden så skulle de fundera på saken. När jag kom tillbaka hade de enats om att jag kunde få köpa bordet för en hundring!
YEEES!
Ni ser... Det gifte sig alldeles utmärkt med Fanett-stolarna.
 En sida var rejält hanterat och jag såg slipjobb och elände framför mig.
 Men... Som synes... Lite suddigum och såpvatten kan göra underverk!
Undersidan var svart... Det visste jag faktiskt inte att de var.
Jag hittade tyvärr ingen märkning på bordet.
Enda kruxet nu är att det blir lite tomt med bara två Fanett-stolar.... Så nu MÅSTE jag ju jaga mer stolar givetvis! It´s a dirty job but someone´s got to do it.... ;)
 Det klassiska virrvarr-mönstret....
 Jag är nöjd med dagens inköp.
Mycket nöjd!

26 kommentarer:

  1. Virr-varr är ju bara såååååå fint. Grattis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag är toknöjd med bordet!:)

      Radera
  2. Snyggt med runda ben på bordet. Nästan alla vi har haft i butiken har haft de lite mer kantiga benen.
    Undersidan kan by the way se ut lite hur som helst. De tog nog lite vad de hade till den. Har ett blommigt Perstorpsbord med (håll i dig) Virrvarr på undersidan :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev lite paff över det svarta. Blommigt med virrvarr under var lite radikalt! Det kanske går att vända? ;)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med letandet av fler stolar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena! Det är kul att ha något som man "måste" spana efter... ;)

      Radera
  5. Blommig perstorpsplatta med virrvarr under hade vi i Polarvagnarna på 70-talet. Då borde vi väl kunna konstatera att de tog lite överflödigt material och gjorde ny ovansida eller vad tror ni...??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du Khina. Absolut! Jag har aldrig sett blommig perstorp faktiskt...

      Radera
  6. Moster gjorde lilla c lycklig med sitt retrofynd! Idag vaknade hon och frågade efter sin "öda vagn", så det var bara för mamma att masa sig ner och låta fröken få börja leka:) Tack så jätte mycket:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värmer i mosterhjärtat att lilla C gillade sin vagn<3

      Radera
  7. har en liten bit perstorp standard bänkskiva bredvid spisen. en liten avlastningsyta. antagligen sedan huset byggdes på 60-talet.
    må den aldrig slitas ut :)
    storaste kramen ever - love ya//

    SvaraRadera
    Svar
    1. I lägenheten? Det har jag inte tänkt på. Måste kolla detta nästa gång vi hälsar på! Storkramen tebax!!!<3

      Radera
  8. Ojojoj vilka tokfina fynd du gjort här!!! älskar dessa små borden, älskar virrvarmönster och det där var ju verkligen inga pengar att tala om, tycker de blivit så dyra på loppis här!! *Dockvagnen var helt underbar också!!!
    Härligt kika in här igen och jag måste titta mer så fort jag får tiden. Nu ska Liten få morgongröt. visst fyller du väl år snart precis som jag :) hur var det..fyllde du också så där stort och läskigt, hehe..eler bara snällt och mindre. vete sjutton om jag inte fyller 29 istället ;)

    kramar en söndag, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. Vi är ju väldigt jämngamla du och jag. Det skiljer nån dag väl? ;) Och jo... Stort och läskigt känns det!
      Jag är mycket nöjd med veckans inköp. Och virrvarrborden är barndom riktigt. Kramar tebax

      Radera
  9. Grattis till båda fynden. Jag vill också ha!!!

    SvaraRadera
  10. Vilken alldeles underbar dockvagn!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den? Idag när jag kom hem till min syster låg nallen och sov i den! Kul när saker används tycker jag!:)

      Radera
  11. Åh, det hade jag oxå varit! Finfina saker!

    SvaraRadera
  12. Vilket flyt att hitta både stolar och bord på så kort tid! Hoppas att det blir två stolar till innan veckan är slut! ;)

    SvaraRadera
  13. Gud vilken härlig barnvagn!!!

    Marina

    SvaraRadera
  14. Ja, visst passar Fanett bra med Virrvarr-bord. Känner igen kombinationen ;) Hoppas du hittar två till stolar snart.

    SvaraRadera
  15. For en fantastisk dukkevogn! Kjempekul! :)

    SvaraRadera
  16. Åååå så super söööt och fin dockvagn :D kram

    SvaraRadera
  17. Åh, dom där borden och stolarna minns jag från min barndoms första år. Men morsan målade stolarna blå efter några år och sen åkte allt i sopcontainern efter ett tag... Vad mycket som kastades under 70-talet.
    Ha en mysig helg! Kram Sussie

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!