Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

tisdag 6 mars 2012

Kaffe och tekannor. Ett praktiskt måste och ren ögonfröjd.

 Å vad jag gillar mina retrobloggande kollegor. De har en förmåga att sätta en välbehövlig spark därbak när blogginspirationen sinar. Denna vecka är det La Mômes Old Fashioned som utmanar med te och kaffekannor. Och jomenvisst... En hel del av den varan återfinns i mitt retro-tokiga hem:
Dessa två godingarna gifter sig ju alldeles utmärkt med varandra. Kaffepannan till vänster är  Esteri Tomulas panna Kehrä som designats för Finel.
Tekannan är jag osäker på. Är det Arabia eller är det något annat? Hojta gärna till om ni vet!
 Sedan kommer två kannor som inte ALLS gifter sig med varandra men som ändå får kamperera ihop på samma bild. Kannan till vänster är Rörstrands Kadett och den har jag fått av Porslinsbloggen medan den till höger är Rörstrands Neptum som jag fått i present från en kompis.
 En annan present är denna. Rörstrands Amanda. Ögongodis bigtime!!
 Ärligt talat så har jag aldrig använt dessa kannor. De står i skåp och hyllor och gör mig glad bara vid anblicken.
En mer praktisk kaffekanna som faktiskt kommer till användning då och då är mr Don Pedro. Bästa finkaffet kokas i denna. Lite meckligt att koka och jag är dörädd att krossa kolv eller kanna. Men visst är den häftig?
 Nästa kanna används också en del, men den fick jag trava ut i husvagnen för att fota:
 En föregångare till perkulatorn, med exakt samma upplägg inuti som sin elektriska efterföljare.
 Detta är en av makens ganska få loppisfynd. Den används på gasolspisen, på vedspisen vid strömavbrott och nån gång faktiskt även över öppen eld.
Kanongott kaffe och lite häftig att ta med att koka på. Maken har impat gravt på sönernas mullefröknar med hjälp av denna:) Att koka lösthé är den också outstanding till.
 
 Men..., om sanningen ska fram... Det är denna, föga retrobetonade OBH-apparat som kaffet oftast bryggs på här hemma!
Till mitt försvar får jag säga att vi ofta häller upp kaffet på vår vackra och tv-kanna från AB Thermoverken i Jönköping. Trots att den säkert har 50 år på nacken så gör den fortfarande skäl för namnet "Kokhett" som är instansat på korken.

Det var mina kannor det...
Är ni sugna så tycker jag att ni ska hoppa in hos mina bloggkompisar och kolla vad de har för nåt kul i skåpen:

Skaffaren
Fru Ekeby
Tanten på Auktion
La mômes Old Fashioned
Porslinsbloggen

7 kommentarer:

  1. Har pinsamt nog aldrig druckit kaffe från en Don Pedro, så jag får hoppas att jag hittar en på loppis någon gång så jag får testa. ;)
    Tjusig samling du har!

    SvaraRadera
  2. Jag ångrar faktiskt lite att jag inte köpte Don Pedron i kartong på den "mitt-ute-på-åkern"-loppisen vi åkte förbi utanför Storvik, en röd rackare...och få erkänna att jag aldrig heller druckit kaffe ut nån sån tyvärr...

    Annars håller jag med om serveringskannorna, dom använder man ju bra sällan, bara när man har riktigt kaffefrämmande :-)

    SvaraRadera
  3. Jag VET att Don Pedro gör gott kaffe. Jag har två oranga själv och liksom du,är jätterädd att kannan ska spricka och allt ska rinna ut över spisen.Och då känns det bra att ha en i reserv:)
    Finels kaffepanna är riktigt fin och speciellt den minsta storleken är som en karamell,på plattan.Men då blir det kaffe för två :)
    Amanda-kannan måste jag bara titta efter-jag gillar mina A:a te-koppar skarpt!

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka fina kannor du har i skåpen!! De oranga blir ju absolut mina favoriter;)

    SvaraRadera
  5. Jag har druckit kaffe ur Don pesto och jag tycker det är otroligt creddigt att ha en sådan ;) roligt att få se alla kannor.

    Min standardkanna hemma är mockabryggaren bialetti, men den stackarn fick inte vara med på bild hos mig

    SvaraRadera
  6. Föregångaren till perkulatorn har jag, men Don Pedro är en favorit.

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara påskfynd! Man blir så glad av vårens gula färg. Glasen är fina de med. :)

    Tänk, jag hade inte en aning om vad en perkulator var innan jag hälsade på hos min svärmor för första gången. Hon använder fortfarande bara en sån. Ingen bryggare där inte! ;)

    Underbara kannor du har också. Älskar dom röda på första bilden. Jag samlar lite smått på kannor jag med. Tar nog lite bilder snart.

    ha det gott! Kram

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!