Älskar retroprylar och är en riktig loppisråtta. Bjuder här på lite smått och gott vad gäller framförallt porslin och textilier från 60 och 70-talet!

Bloggintresserade

torsdag 26 december 2013

Julstök, julmat, julklappar och julefrid?

Sitter såhär på Annandag jul och summerar julhelgen. Fick ju magsjuka 2 dagar innan jul. Inget kul alls. Men den 23:e var jag hyfsat okej igen och kunde dra igång med städningen. Här får ni en liten sneakpeak på ett uppocknervänt hus. För när det städas inför jul ska ALLT flyttas på och alla hörnen och vrår våttorkas. Sådetså! :)
 Så grydde julaftonsmorgonen. Barnen var uppe innan tuppen och vittjade sina strumpor.
 Jag och maken tände levande ljus och bryggde kaffe. Lugnt och skönt...
 Och som varje år tänkte vi att i år gör vi inte så mycket julmat... Men jisses vad svårt det är att beräkna.
 Med alla barn och bonusbarn var vi åtta personer till bords. Och jodå... Jag tror ändå att vi kan äta julmat fram till nyår om vi så önskar...
 Lilleman fixade placeringskort till julbordet. Mest för att han själv ville försäkra sig om att få "rätt" motiv på Disney-tallriken...
 Mor och far, bror och svägerska och lille brorsonen dök upp strax innan tomten kom. Det är tur att vi har gott om utrymme.
 Ser ni tomten mitt i "ongehögen"?
Julklappar då? Jodå... Ungarna badade i klappar. De flesta nyinköpta. Men min äldste och hans sambo fick Kosta Boda glas av ett märke som de samlar på köpta på loppis. Min yngste fick en loppad bok. Dottern fick en jättelik temugg som jag fått av min goa väninna i utbyte mot lite sömnadshjälp. Och mor och far fick Gröna Anna-porslin som jag loppat under året.
Jag fick också klappar såklart. Men jag måste få vara lite medelålders och trist och säga att den största gåvan ändå är att hela familjen samlas och har trevligt tillsammans. 



9 kommentarer:

  1. God fortsättning på Julen Helena!! Alltid lika trevligt att gå in på din blogg och se va mysigt du har.... :D

    SvaraRadera
  2. Underbart! Idag bröt vi av med annan mat. Ljuvligt gott.
    Blev en lååång promenad idag. Skönt.
    Glad fortsättning så ses vi vilken dag som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir snabbt för mycket av julmaten. Go fortsättning :)

      Radera
  3. Vilken tur att du blev frisk lagom till dagen in nan jul! :)
    Delar din inställning till städning. Rent ska det vara efteråt i alla hörn och dofta gott.
    Jättemysiga julbilder!
    Ha en god fortsättning!
    Kram
    Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och detsamma till dig!:)

      Radera
  4. Fy för magsjuka!! Törs knappt skriva det ordet känns det som. Vilken tur att du inte fick en väldigt långvarig sort och att ni har gjort bort det nu. För flera år framåt. Jag jobbade alla fyra dagar före jul men tur att det mesta var klart men det blir ändå en hel del att göra. Helt plötsligt var julen över. Ja, det bästa är att vi samlas och mår bra, måste jag säga.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Härligt att er jul blev lyckad trots allt! Hoppas att ni får ett lika fint gott nytt år <3
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du tittat in till mig. Lämna gärna ett litet spår efter dig -det är alltid lika trevligt!